Rätt OK ändå

 I söndags var det dags för dressyrtävling igen. Jag ville ju försöka klara målet 60 % och när det var så snubblande nära med bara 0,5 poäng ifrån senast, så blev jag sugen att prova igen.
 
Fast jag tvekade in i det längsta innan jag anmälde mig. Trots att det nu fanns Lätt C:1, vilket kändes lagom, jämfört med som lägst lätt B:1 förra gången. Men sista halvtimmen av ordinarie anmälningstid skickade jag in anmälan.
Ella följde med som hästskötare och fixade fin frisyr på både mig och Desolett. Vi startade näst sist och trots att klockan inte var mer än nio när jag ridit mitt program klart var det otroligt varmt. Varmt väder och lite tung bana gjorde att vi tappade lite spänst och fart. Så vi kan nog lite bättre, om vi får träna på att tävla lite mer. Och förstås träna mer också. Båda behövs. Det sistnämnda ska vi göra, säkert. Om och när nästa tävling blir får vi se.
 
Men det gick faktiskt rätt OK ändå. Vi slutade åtta av elva, så denna gång hade vi tre efter oss. Det är ju rätt bra, även om tävlingsmänniskan i mig inte är helt nöjd. Speciellt inte med att procenten stannade strax över 59 %, så inte över 60 % denna gång heller. 2,5 poäng för lite var det. Inte orättvist, men onödigt. Om jag ridit bättre alltså.
Roligt var det att det var två andra fjordingar med i samma klass. Det har faktiskt aldrig hänt Ella under alla år som hon tävlat ponny. Någon enstaka gång har vi träffat en fjordhäst på samma tävling, men aldrig fått tävla emot någon, utom på SM förstås. Här var det två, och Rebecka och Svalegårdens Charmör (bilden ovan) tog en fin andraplacering i klassen. Han har ju varit skadad sedan NM i fjol, så det var kul att han kommit ut igen. Precis utanför placering hade vi Matilda och Lindmarkens Brizka, så alla fjordhästarna skötte sig bra, tycker jag. Många klubbkamrater fanns det också med. Förutom Rebecka var det även Sanna (bilden nedan), som red ut strålande glad med 60 % - fint att se!
 
Och jag är allra gladast åt ett annat resultat denna helg. Man kan tänka att det skulle vara att min klubbkompis Patrik Kittel vann SM i dressyr. Det var ju kul förstås. Men jag gläder mig ännu mer åt att vår uppfödning Treo Kry vann en lokal lätt C dressyr i lördags. Riden av en lektionsryttare, vilket inte gör bedriften sämre av denna duktiga ridskoleponny. Grattis! Verkligen inspirerande för mig som uppfödare att få sådana rapporter. Mer än ok helt enkelt, och extra roligt att Desolett är hans moster och Brynje hans halvbror. 
 
2 kommentarer
Jossan å Nasti

Ååh, så nesligt nära! Men det är svårt att göra nåt åt värmen som varit/kommer. Har tävlat själv med hund, och det blir varmt, trots tidiga mornar! Men det är ju bara att satsa framåt. Träna mera, och sen prova tävling igen. För det är ju roligt, både att tävla och allt runt i kring. :)

Svar: Tack! Vi får jobba vidare. Att ha mål ökar ju drivet att träna på, så vi kämpar vidare och kanske ger det en ny chans längre fram.
Helena

Anna O

Jag börjar förstå att de där sextio procenten står för en rejäl prestation, som kräver mer än att man rider rätt vägar på en lydig häst som går på tygeln!

Svar: Ja, det är väl så att man klarar det om man lyckas just detta precis hela programmet. Men en liten miss så blir det 5,5 som måste kompenseras med något lite bättre. Och det är inte självklart. Speciellt inte i en följd och innanför vita staket ;-) (som det rasslar otäckt i!)
Helena