Brist på kött och slaktkö???

Ibland kan man bli förvirrad av motsägelsefulla nyheter. Jag har ända sedan i höstas hört om hur foderbristen lett till ökade anmälningar av nötkreatur till slakt. Detta har gjort att kötiden ökat väsentligt, och de som anmäler till slakt nu kan få leverera sina djur många veckor fram. Besvärligt läge om man har ont om foder.

I det läget borde det alltså vara lätt att få fram svenskt kött. Svenskt kött efterfrågas allt mer av konsumenterna, som börjar förstå skillnaden i produktion och vilken betydelse detta har både för djurens välfärd och för vår egen hälsa, eftersom det i många länder används för mycket antibiotika.

Istället läser jag att affärer skriver att de säljer utländskt kött för att det är brist på svenskt. Jag kan inte tro att det stämmer. Och jag tänker i vart fall fortsätta efterfråga det svenska, både i affären och på restaurang. Annars kan det vara för min del. Men även om jag gillar grönsaker så vill jag gärna ha lite kött då och då. Både för att det är gott och näringsrikt. Och för att jag vill leva i det landskap som de betande djuren skapar.

Eller så är den påstådda köttbristen just påstådd. Några dagar senare upptäckte jag att Citygross, som först sagt att de hade brist på svenskt kött, sedan gick ut och sa att det australienska nötköttet var bättre än det svenska. De hade gjort sin egen poängbedömning för att visa just det. Tyvärr hade de visst missat att det importerade köttet kom från feedlots, alltså en uppfödning som i de flesta fall innebär alldeles för många djur på en liten yta, vilket leder till en hög antibiotikaförbrukning. Och inte precis så kul för miljön heller. För mig spelar den onödigt långa transporten av köttet också roll.

Det är förvisso bättre att transportera kött än levande djur. Men varför köra kött från Australien när vi har gott om slaktdjur här i Sverige? Jag fortsätter välja det svenska.

 

 

0 kommentarer