Influensa fast vaccinerad?

Kan hästar få influensa fast de är vaccinerade? En vanlig fråga från hästägare. Och rätt aktuell just nu när många människor får influensa, även om de då inte har hästinfluensa.

Också jag åkte på en släng av influensa. Fast jag var vaccinerad. Nu hade de visst otur när de valde stammar inför årets vaccination och gissade fel. Så vaccinet var inte alls optimalt. Å andra sidan blev jag mycket mindre sjuk än andra som inte var vaccinerade alls. Och som utsatte mig för ett tufft smittryck. Förhoppningsvis var jag inte bara mindre sjuk, utan smittade också mindre. Om det berodde på vaccinationen kan jag förstås inte veta.

Faktiskt tror jag att hästarnas vaccination är bättre. Dels ändras deras stammar inte i riktigt samma takt, och man har därför inte bara målet att skydda mot säsongens influensa. Man ger ju också en riktig grundvaccination och inte bara en spruta, och man vet att en korrekt grundvaccination ger ett bra skydd. Det är visar i studier där man testat att smitta vaccinerade hästar, och förstås även ovaccinerade. De vaccinerade hästarna klarade smittan enormt mycket bättre än de ovaccinerade.

I Sverige har vi de senast åren haft väldigt få fall av hästinfluensa. Till största delen beror detta på att en stor andel av de svenska hästarna vaccineras. Antalet fall sjönk dramatiskt när travhästarna fick vaccinationskrav 2009. Det betydde att en större andel av hästarna var vaccinerade. Vi är bra på det i Sverige. Både för att det är krav vid tävling, men också för att många förstår att det finns en poäng med att vaccinera för hästens skull, och därför vaccinerar även unghästar och andra som inte tävlar.

I andra länder ser det annorlunda ut. De vaccinerar ofta färre hästar, och de har en hel del fall av influensa. Det är inte så långt borta. Det betyder att om vi skulle sluta vaccinera är det troligt att det snart skulle bli många fall igen. I Storbritannien har de haft flera rejäla utbrott de senaste åren. De följde upp hur det var med tidigare vaccinationer hos de sjuka hästarna. Ungefär tre fjärdedelar av de som fick hästinfluensa var inte vaccinerade alls mot hästinfluensa. Bara 1,7 procent var korrekt vaccinerade, och resten hade okänd status eller ofullständig vaccination. 

Så ja, hästar kan få influensa även om man vaccinerar. Men risken sjunker jättemycket med vaccination. För mig säger det att det är en bra ide att vaccinera även de hästar som inte har kravet på grund av tävling. Helt enkelt vaccinera för hästens skull.  Jag har också sett hästar med influensa och hur sjuka de kan bli, och det vill jag inte utsätta varken mina unga eller gamla hästar för, även om de inte tävlar. En del oroar sig för biverkningar av vaccinationen. Visst händer det, men både statistiken och min egen erfarenhet visar att det är väldigt låg frekvens biverkningar. Och de som jag har sett har samtliga varit enormt mycket lindrigare än den sjukdomsbild som de hästar som fick influensa hade. Så för mig är valet lätt. Alla mina hästar vaccineras mot både stelkramp och influensa, hela livet.

Och jag kommer nog ta en ny vaccination för egen del i höst också. Jag är glad att det finns möjligheter att minska smittor genom vaccination. En del vacciner, som mot stelkramp är fantastiskt effektiva. Andra når inte riktigt så långt, men är fortfarande väldigt bra. Om man dessutom följer tillverkarnas rekommendationer om vaccinationsintervall, istället för att dra ut så länge som det bara går, så blir effekten bättre. Och då finns det god chans att hästen slipper influensa.

 
0 kommentarer