Konstiga utväxter...

 
Det är inte alla som tänker så mycket på att hästar har kastanjer. Alltså de små förhårdnaderna på insidan av benet, som är rester av en tå från den tid då hästar hade flera tår. Så länge de bara är små hårda platta saker så syns de ju knappt.
 
Så jag har mer än gång fått frågan om de konstiga utväxterna på insidan av benet. Ofta har det dröjt en stund innan jag förstått. Tänkt att jag missat något.
 
Jag påmindes om detta när jag såg att Aska just nu fäller en del av sin kastanj. De växer och blir ganska stora och sedan trillar det mesta av. På hennes bakben var den ena fälld och den andra på väg. Klart att det ser konstigt ut. Men det är ju inget man behöver bekymra sig om alls. Jag brydde mig inte ens om att pilla loss taglet som fastnat i den. Alltihop kommer snart trilla, och så är den liten och platt som på höger bak. Tills den vuxit lite igen...
 
 
0 kommentarer