Köttig, mager eller fet??

 
 
 
Det finns flera olika metoder för att bedöma hästens hull. Det enklaste och kanske vanligaste är att känna med handen över revbenen. Man ska kunna känna varje revben, och det ska finnas ett tunt lager av underhudsfett över revbenen. De ska alltså inte stå ut eller synas på en häst i lagom hull.
 
Ett enkelt sätt att följa hur hästens hull förändras är att mäta bröstomfånget, alltså omkretsen av bröstkorgen bakom frambenen. Om samma person gör det med samma måttband så kan man se om hullet ökar eller minskar. Det finns ingen anledning att mäta oftare än en gång per vecka, för det tar ju lite tid för hull att förändras.
 
Om man vill göra mer noggranna bedömningar av hullet, och kanske också bedöma grupper av hästar, så finns det flera olika skalor. Ofta används en sexgradig eller niogradig skala, och du kan läsa mer om dem och kriterierna för olika hull här: https://www.hastsverige.se/foderskola-del-7.html
 
Det som är bra med att använda en skala som har tydliga kriterier för olika nivåer är att det är lätt att jämföra resultaten mellan grupper av hästar och personer. Det blir inte lika subjektivt som att känna efter "lagom" mycket fett över revbenen. Man får titta på flera olika delar av kroppen och bestämma vilken hullpoäng som passar i varje enskilt fall.
 
Som jag ser det så är det siffran som är viktig, men jag kunde ändå inte låta bli att le lite åt en översättning som jag hittade i ArdennerNytt. De hade en artikel om betydelsen av ett lagom hull, men eftersom jag lite för snabbt bläddrade förbi den sidan så hamnade jag i sidan med rubriken "Klassningsdiagram för kroppskick". Först trodde jag att det faktiskt var just ett klassningsdiagram för slakt. "Måttligt köttig" och "Köttig" för mina tankar till det. I en annan översättning kallas motsvarande för "Måttligt fet" och "Fet". Det är nog mer relevant, vare sig hästen ska gå till slakt eller inte.
 
Å andra sidan kallar båda översätttningarna poäång fem för "Måttlig". I mina öron blir det lite märkligt, särskilt när poängen över och under blir Måttligt fet/Måttligt köttig respektive Måttligt mager. Nu är ju lagom ett svenskt ord, men det handlar ju om lagom hull. Eller medelgott hull skulle man väl säga som veterinär.
 
Om man inte får associationen till slakt så kan man också tänka att "Köttig" låter bra, kanske som välmusklad. Tyvärr tror jag att många hästägare också tänker så, och tror att deras överviktiga häst bara har mycket muskler. En del andra tror att en sådan häst är grov (eller för den delen att en tunn är elegant).
 
Så jag tror inte att det är så dumt att lära sig lite om hullbedömning. Då kommer man också inse att en häst kan vara både bukig och i för lågt hull. Och framför allt kan man då få ett verktyg som hjälper en på vägen mot hästar i lagom hull. Det vet vi är en viktig faktor för hälsa och hållbarhet.
 
I det här perspektivet kanske Denver ser lite bukig ut, men så hade de nyss fått ny god havrehalm också... Men framför allt så har han en rund och välmusklad form på korset, och revben som inte syns, men lätt känns (svårt att visa på bilden). Så vi tycker han är precis lagom just nu, och med en hel del vinterpäls ännu. Ridbild från samma dag.
 

 
0 kommentarer