Marskatter?

 
 
Man pratar ju om marskatter, och jag tänker att man med det menar att många honkatter kommer igång med löpning ungefär i mars. Här säger man till och med ofta att de marsar.
 
Våra kastrerade hankatter kan väl inte precis marsa. Men något påverkas de av. Jag hoppas att det är tillfälligt och att deras tjuriga och snarstuckna humör ska gå över igen. Biceps och Triceps brukar kunna ligga tätt tillsammans och sova, och de har sett ut att trivas med det också.
 
Nu är de stirriga och virriga, och rätt som det är ryker de ihop. Det har varit så ibland innan, men nu är det värre än någonsin. Jag har innan trott att det har hängt ihop med när andra katter varit mer på vår gård. Kanske är det så nu med, men jag är inte säker.
 
De båda är nästan jämngamla, och kom hit tillsammans från samma gård som kattungar. Biceps är lite äldre än Triceps, och vi har bara de två katterna. Man brukar ju säga att kullsyskon är optimalt, men Biceps hade ingen bror, och jag ville helst ha två hanar, så det fick bli dessa två.
 
Det känns trist att de ska bråka. Jag vet ju att det inte är helt ovanligt med katter att det blir så. Men jag hoppas att de ska bli kompisar igen. Kanske när mars är slut? Kan man hoppas på det?
0 kommentarer