Hur ska spenarna se ut?

 
Vet du hur spenarna ska se ut på ett digivande sto? Kanske kan låta som en konstig fråga. Jag blev uppmärksammad på detta när jag gjorde min praktik som stuteriveterinär (seminkompetens) för många år sedan. Då var jag på Broline och Flyinge - två välkända stuterier med stora flockar med ston och föl. En massa hästar som det förstås var viktigt att ha bra koll på, och upptäcka eventuella varningssignaler snabbt.
 
Det är ju lättare när man bara har ett par fölston, som jag. Jag känner dem väl och jag kan ägna dem en hel del tid. Men även om hållning, blick och det som "hästögat" eller "djurögat" säger mig är det aldrig fel att ha mer än ett sätt att snabbt se om något inte stämmer. För när det gäller unga föl kan varje timma göra skillnad, ifall de inte mår bra.
 
Om stoets spenar är blanka och hänger rakt ner, så betyder det att fölet diar som det ska. Det är bra förstås. Om spenen är torr, matt eller till och med vinklad så visar det att det har dröjt ett tag sedan fölet diade. Det är sällan normalt, och då är det dags att ta en extra titt på det där fölet, som man kanske bara trodde låg och vilade (det gör de ju också en hel del).
 
Sedan är det bra att kika att juvret är symmetriskt också. Juverinflammationer är inte så vanligt på ston, men det händer ibland, och nästan alltid är det ena sidan som drabbas och svullnar. Om juvret är snett eller skevt så är det också dags att kolla lite mer noga.
 
Båda dessa saker är lätt och fort att checka, även på några meters håll. Så jag har fortsatt ända sedan den där dagen på Flyinge, och tycker att det är en bra del i rutinen. Så här ska det vara:
 
 
 
0 kommentarer