Inte första april

 
Det är inte första april, och det är kanske tur det. För när jag den första april för några år sedan skrev att vi skulle köpa min svägerskas snälla islandshäst, så var det inte många som trodde på det aprilskämtet. Kanske för att jag bredde på rätt bra om allt möjligt.
 
Men det gjorde jag å andra sidan året innan också, när jag skrev att Ella och Haldol hade fått ett wild-card till ponny-SM i dressyr. Jag skrev att de mellan tävlingarna skulle visa rasens bredd och även harva tävlingsbanorna och erbjuda ponnyridning. Bland annat. Ändå överöstes jag av så många gratulationer att jag skämdes litegrann.
 
Men nu är det ju inte första april, så kanske kan jag bli trodd idag. Jo, jag har alltså precis skrivit på kontrakt att köpa en islandshäst. På riktigt. Hon ska flytta till oss i februari, för det är föl som är knappt sex månader just nu, och hon mår bra av att få vara kvar hos sin mamma lite till. Jag är glad att uppfödaren och jag är överens om detta - det känns bra.
 
 
Hon heter Dimmalimm från Kalvefall, och hon är musblack. Jag trodde för några år sedan att OM jag skulle ha en islandshäst så skulle det vara en silversvart. Det har med tiden insett att den ögondefekt som är förknippad med silveranlaget (även hos heterozygoterna) gör att det är jag rätt säker på att jag INTE ska ha. Jag hade nog länge tänkt att jag inte alls behöver en islandshäst.
 
 
Men jag har tänkt om och tycker att det ska bli intressant och roligt att få lära mig lite mer. Om en annan nordisk häst än fjordhästen, och med både likheter och skillnader. Jag får väl se till att lära mig rida tölt ordentligt innan hon ska ridas in, så att jag kan göra det bra. Till att börja med ska vi lära känna varandra, och hon ska få leka med Ina och Iska. Grundhanteringen tänker jag att jag har koll på.
 
 
 
 
2 kommentarer
Josefin

Åh, va kul! Grattis! Ännu en anledning att följa din blogg (som att det skulle behövas en anledning till, menar jag. ;) )

Svar: Tack!
Helena

Anna O

Du köper en islandshäst av rent studiesyfte??!

Svar: Ja, kanske lite så. Vidga vyerna, lära lite nytt.
Helena