Longerar du?

Longerar du ofta din häst? Det gör inte jag. Nästan aldrig faktiskt. Så sällan att när det behövs i samband med veterinärundersökning brukar jag undra hur det ska gå. Det brukar gå bra. Med all annan grundhantering så fattar hästen det, bara jag gör rätt. Och jag vet hur man gör, var man ska vara placerad. 
 
Jag kan tänka mig lägen när det kan vara bra i utbildningen av en häst. Men jag tömkör hellre. Och i början mest på rakt spår. Att springa runt runt riskerar slita i onödan. Förstås på den unga hästen, men även på andra. Att kunna tömköra på volt för utbildning och träning kan ju vara bra. Och att rida på volt är ju också användbart. 
 
Men man ska nog tänka på att det inte är precis naturligt att springa varv på varv i små volter. Det kan slita. Om hästen behöver rastas så tror jag att det är bättre att den får göra det i en hage av hyfsad storlek, så det inte blir runt, runt där med. Eller jobba den rakt fram. 
 
Om det behövs för att våga rida så förstår jag det. Men kanske kan man fundera på om man kan ändra på annat i hästens liv så den blir mindre explosiv. 
 
Jag har tömkört Aska rakt fram länge. Nu har vi börjat med små pass på volt. Och varierar med att flytta sydvärts på spåret eller bara trava rakt fram. Bra motion för mig med ;-)
 
 
 
1 kommentar
AC

Jag longerar princip aldrig! Har vi märkt ngn rörelsestörning vid körning eller ridning, longerar vi för att kunna se. Likaså vid klinikbesök. Dels för att det sliter på hästarna för inte har vi doserade longeringsvolter heller. Dels för att jagblir så yr i huvudet 😃. Däremot hade vi en liten b ponny till åttaåringen en gång i tiden som tyckte att de första galoppsprången skulle uppåt. Fick han bara köra ett vä o hö varv i linan så var problemet löst.

Svar: Visst kan det finnas behov ibland. Men kanske inte som motion.
Helena