Frost!

 
 
De första frostnätterna har redan varit. Det var mer än en som oroade sig för de stackars hästar som ännu var ute på bete. 
 
Men om hästarna har tillgång till grovfoder, vatten som inte är fruset och en bra plats att ligga, som är torr och bekväm, så fryser de sällan av att det är kallt. Det är mycket större risk att de fryser om det blåser kraftigt och är nederbörd. Fast det kanske inte ens är minusgrader. 
 
Kyla är inget problem för en frisk häst. Och de flesta hästen behöver inte täcken. Det är inte ägarens behov av täckjacka som styr hästens behov av täcke. För vi är människor och de är hästar. Och hästar mår bra av att få vara ute och röra på sig. 
 
Det finns en annan sak som kan vara viktigare att tänka på när temperaturen kryper nedåt. Och det är att gräset påverkas av frosten. 
 
Gamla hästkarlar varnade ofta för att ge fruset foder. De visste kanske inte alltid varför. Nu vet man mera om detta, och vet att innehållet förändras när gräset utsätts för kyla. Det är gräsets eget frostskydd som ökar halten av vissa sockerarter. För känsliga hästar kan det betyda risk för fång. 
 
Samtidigt ska man komma ihåg att fång är en komplex sjukdom, där för högt hull är en av de allvarligaste riskfaktorerna. 
 
Och i vissa fall tror jag att det nästan blir sämre när man i välvilja tar in hästen över natten och sedan släpper ut den hungrig tidigt på morgonen innan jobbet. Att släppa ut senare kan vara svårt att ordna. Och att ha den inne hela dagen är ju sällan en bra ide. 
 
Om en hungrig häst kommer ut på morgonen vräker den i sig av fruset gräs, och får kanske i sig mer av det än den häst som gått ute hela dygnet och betat lite lagom hela tiden. 
 
Nu är jag lyckligt lottad och har varit förskonad från fång under många år, men jag låter alltså mina gå kvar på betet även vid frost. Svårt att undvika när de går på lösdrift dessutom. När det blir kallare kommer de utfodras på morgonen,  och då är det inte mycket gräs kvar att plocka ändå. 
 
Jag har ibland gett hö tidigt på morgonen när det är fruset. Det kan kännas fint att de får äta något torrt och ofruset, men jag vet inte hur stor skillnad det gör. 
 
En sak vet jag dock, och det är att hästarna gillar klara kalla höstdagar lika mycket som jag. Mycket bättre än regn och blåst - så på vissa punkter är vi helt lika!
 
0 kommentarer