Har du koll på produktbeskrivningen?

Varmfodrat utetäcke i slitstarkt material, som har förmåga att reparera sig själv. Fungerar lika bra inomhus tack vare andasfunktion, automatiskt reglerbar efter utetemperatur och väderförhållanden. Fylls med isolerande luftlager vid stark kyla, och blir tunnare vid högre temperatur. Utmärkt isolerande förmåga, som gör att snö inte smälter ner och kyler huden på den känsliga ryggen och korset. Naturligt vattenavstötande med utmärkt avrinningsfunktion. Helt utan risk för skavsår.

Levereras komplett, och bör borstas av dagligen för bästa glans och funktion.  Undvik tvätt med schampo eller såpa för att inte riskera störa regnskyddet. Spola av vid behov, tvätt vid max 38 grader, gärna svalare. Matchande vackra färger med mjuka övergångar.

Kan vid extremt regnväder i samband med kraftig blåst kombineras med ett enkelt regntäcke. I normalfallet behövs det dock inget utom grovfoder. Ger bra skydd för känslig muskulatur över rygg och kors.

Luddar eller släpper av hår periodvis, men detta påverkar inte funktionen, utan är bara en naturlig del i reparationen och för att uppnå maximal glans. Ingen negativ påverkan på hästens kroppsspråk eller rörelse, och ger full möjlighet att njuta av att bli kliad.

Leverans av säsongens modell sker endast vår och höst. Gratis.

 Har du tänkt över alla dessa fördelar innan du helklipper? Tänk gärna en gång till om det verkligen är nödvändigt att förstöra något som naturen skapat så överlägset. Men kanske gör du det för att du missat produktbeskrivningen?
P.S. Jag tycker att de är vackra i sin fina vinterpäls, dessutom - skönhet sitter i betraktarens öga, så fundera gärna över det.
8 kommentarer
Marie

Klockrent:-)

Svar: Det allra bästa jag hittat! 😉
Helena

Marie

Klockrent:-)

Svar: Tack!
Helena

Anonym

Absolut, sen finns det dom som störs av kliande vinterpäls och dessutom tränas svettiga, även efter helklippning...
Finns många fördelar med helklippning också.
Mvh Tove

Svar: Det finns olika behov. Det jag vill peka på är att jag tror många helklipps i onödan och utan att man tänkt efter varför, för- och nackdelar. Lätt att göra som andra...
Helena

Efwa

Hi hi.......Väldigt roligt skrivet och mycket tänkvärt.
Jag anpassar efter jobb- och träningsperioder för hästarna och de senaste åren när träningen varit lite mindre och jag har möjlighet att ta in och ut som jag vill så har det blivit mer päls och mindre rakning.
Dock är jag inte främmande för rakning när det är nödvändigt och det har det verkligen varit i perioder i varma stall och intensiv träning samt korta utetider.

Svar: Kul att du gillar vinklingen - roligt prova något annat sätt.
Visst kan man behöva klippa, men oftast räcker det med en mindre del. Inte snyggast, men kanske vettigast.
Helena

Ewa

Så bra skrivet!
Jag bor i Skåne så några av mina hästar blir ofta för varma av sin päls. Löser det med att bara klippa lite på underhalsen och bringan. Många klipper nog för det ser "bättre ut" med klippta hästar och tänker inte på den praktiska och överlägsna funktionen deras egen päls har.

Svar: Så gör vi med, klipper lite på halsens undersida. Inte snyggt, men räcker oftast, och hästen mår bra både vid arbete och i hagen.
Helena

Anonym

Har aldrig klippt en häst. Inte ens när jag hade tävlingshästar.

Svar: Så gjorde alla när jag gick på ridskola. Men nu klipper folk unghästar ibland för att de ska se bättre ut... Känns inte som rimlig utveckling.
Helena

Annki Johansson

Ju mer man känner in häst, ju lättare är det så klart att ta ställning. Såklart är pälsen det bästa täcket om pållen är utrustad med bra päls. Jag har tre connemaror, alla utrustade med olika sorters typ av päls. En med tjock, med mycket underull, en med fluffig rätt tunn, och den tredje med vad man kanske skulle kalla vanlig halvblodspäls? När jag bestämmer typ av klippning är det flera saker, ålder på hästen som påverkar arbetet, typ av päls och faktiskt också lite typ av individ, samt temperatur ute, helt enkelt hur prognosen ser ut, smhi är fantastiskt verktyg. Helt enkelt därför att en bekväm häst tror jag och märker, blir piggare att tunnare päls/helklippt vid träningen,, de andra två är dock bara klippta huvud, hals och front. Har såklart prövat att ha pälsen helt kvar, men när man har en så tät päls som ponnyraser ofta har, så har denna höst med värme gjort det omöjligt ens att galoppera ute. Mina hästars päls växer snabbt och slår kylan till, är det bara att ändra lite på klippningen. Ha det gott önskar Annki

Svar: Att tänka igenom individuellt är en klok grund. Men jag håller inte helt med om att den växer snabbt. Om man klipper har man tappat bort en del av pälsens funktion i vattenavrinning mm. Så jag tror att helklippa behöver inte så många. Lite klipper även jag för att lufta där de blir varmast.
Helena

annki johansson

Hej, jag kan garantera att den växer snabbt, det är lätt att se på pälshögen då jag klipper kontinuerligt. Om det däremot inte blir riktigt lika bra avrinning har jag ingen aning om. Men för en som tränar är det omöjligt att vara utan det, vem skulle vilja träna i yllerock själv? Är hästen svettig efter passen är det läge för klippmaskinen, då den tjocka pälsen också har svårt också att torka. Jag har tränat hela mitt liv och låter min rutin bestämma. Jag skulle aldrig klippa mina hästar om det inte behövdes, för det är bara ett jobbigt moment i vården av hästen. Det som jag däremot skulle vilja ta upp, är vikten av ett inpassat täcke. Det ser otroligt trist ut med dessa avskavda bringor på våren, för att inte tänka hur det känns med friktionen på den då helt bara huden. Tack för idag, slut för idag från Annki

Svar: Dåligt anpassade täcken är säkert ett problem. Det jag vet är också att en stor andre skulle kunna klara sig utan täcke om man klipper lagom mycket. Helklippa behövs inte så ofta. Och att svettas är ju bara ett naturligt sätt att hantera temperaturregleringen. Läs gärna mer om det i inlägget om Nedkyld efter träning.
Helena