Hur tänker de?

 
När Iska hade kolik fick hon stå ut med en hel del. Jag stack henne, tempade, lyssnade och klämde. Och avslutade med att tvinga i henne paraffinolja och avmaskningsmedel. Inte mysigt förstås. Nödvändigt, tyckte jag, men inte så kul att vara dum.
 
Hon stod ut, och hade väl inte så mycket val. Men man kan ju undra vad de tänker när man gör sådana saker. Lite extra knepigt kan man ju tänka att det blir när matte är veterinär och den som också får göra allt det obehagliga.
 
Så jag blev faktiskt förvånad när hon ett par dagar senare följde med mig och Desolett till grinden. Hon lämnade hela flocken och följde med oss när jag skulle rida Desolett. Hon verkade tycka att det kunde vara kul att hänga med oss.
 
Hon brukar vara social och mysig, men nu var hon ännu gosigare. Det var ju bra, men kanske lite oväntat ändå.
 
Visserligen har jag upplevt det tidigare också i andra sammanhang. Jag är glad att det ofta kan vara så, trots obehagliga moment. Och jag funderar mycket på hur de tänker. Vilken logik har en häst, hur resonerar de?
 
När hon var sjuk hade jag en känsla av att hon kom och bad om hjälp. Kom till mig och ställde sig nära. Visste hon att jag kunde hjälpa litegrann? Eller hoppades hon bara? Eller var det något helt annat hon sa.
 
Kloka är de, helt klart. Att säkert veta vad de tänker är svårare att veta.
2 kommentarer
Josefin

Jadu, att veta säkert vad dom tänker kan ju ingen svara på, men jag tror många djur förstår att man försöker hjälpa i vissa lägen. Domesticerade som vilda.
Men himla mysigt att Iska är ännu mysigare nu då! Då blir man ju bara glad! <3

Svar: Spännande är det! Hon funderade en hel del när hovslagareN var här igår. Men bestämde att det också var ok. Klok ung häst!
Helena

Anna O

Hon är ju så ung ännu och har väl nästan uteslutande upplevt dig som en trevlig typ som kliar bra och gör roliga saker. Och en enda mer obehaglig upplevelse kanske inte påverkar den positiva grundinställningen nämnvärt. Men jag har tänkt att djur som man är snäll mot med tiden kommer att ha samlat på sig ett antal upplevelser där människan har löst problem (i meningen att ha fått något obehagligt att försvinna) åt dem. I många fall löser vi ju dagligen problemet ”jag är hungrig, var finns det något att äta?” åt dem. Och då kanske det inte är så konstigt att de söker sig till oss när problemet är att det gör ont någonstans?

Hon ser fin ut på bilderna, som en liten häst, inte som en halvvuxen fölunge!

Svar: Tack! Hon är fin - ser riktigt lovande ut. Och inte så luddig som Ina, vilket kanske påverkar intrycket.
Helena