Kolik! Panik! Klinik?

I lördags eftermiddag upptäckte jag att Iska hade kolik. Vid halv fyra låg hon i ligghallen, och det var väl inget konstigt med det. Men en kvart senare, när jag red ut, låg hon i hagen, och det kändes inte bra.
 
När jag ridit klart var det tydligt att hon hade kolik. Hon låg ner, reste sig, rullade lite och ville inte dia, och lade sig ner igen. Jag fodrade hästarna och hon lade sig ner bredvid Muska. Iska kom sedan till mig, som om hon bad om hjälp, kändes det som. Så de båda fick flytta in i stallet. Det hade jag ju redan tänkt.
 
Det syntes på Muskas juver att Iska inte diat på några timmar. Iska var slö, hade förhöjd puls (58), och normal temp (37,8). Tarmljuden lite nedsatta, och jag bestämde mig för att ge henne kramplösande medicin. 
Tankarna kom genast att fastna på Rone, som avlivades efter en liknande start för snart två år sedan. Hans kolik började lindrigt, men blev allt värre, och jag tog till slut beslutet om avlivning. Svårt, men rätt då. 
  
58 är ganska hög puls, och Iska svarade inte nämnvärt på behandlingen, så jag blev orolig. Var det tarmvred igen? Hon är avmaskad två gånger mot spolmask, senast för en månad sedan, så det borde inte kunna vara det, som ju annars inte är helt ovanligt i den åldern. 
 
Vad skulle jag göra om det inte släppte? Åka till djursjukhus, tre timmars resa till Skara? Eller avliva min fina lilla Iska? Sista fölet för både Muska och Io. Vi var ju inte där än, men tankarna var där. 
 
Jag gick in för att äta. Funderade på om jag skulle åka, om det behövdes. Ekonomiskt helt galet med oförsäkrat föl. Känslomässigt inte lika självklart. 
 
När jag kom ut igen var pulsen 80! Verkligen alarmerande. Skulle jag åka var det nu. Det hade gått ungefär 2,5 timme sedan symtomen började, och nu var hon tydligt sämre. 
 
Jag ringde Skara, men inget svar. Medan jag väntade på att de skulle ringa tillbaka gick jag och hämtade medicin med lite starkare smärtlindrande effekt. Vare sig vi skulle åka eller hålla tummarna hemma över natten, så skulle hon inte behöva fara illa. 
 
Innan Peppe hann komma för att hjälpa till ringde veterinären från Skara. Ungefär samtidigt som jag kom ut i stallet igen, bara tio minuter efter att jag märkt hur hon försämrats. Och vad hörde jag? 
 
Jo, det stämde! Iska diade! Utan att jag ens hunnit ge smärtlindringen hade något hänt i rätt riktning. Jag bestämde med veterinären (som underbart nog var en bra tjej som jag känner - vad skönt det var! Det kan låta smidigt att vara veterinär själv och bara gå till medicinskåpet, och det är förstås sina fördelar med det, men det är också jobbigt att vara både veterinär och djurägare) att avvakta lite och kolla om det verkligen vänt. 
 
Pulsen hade gått ner till under 50, och nu ville hon äta också. Ingen avföring än, men blicken var en annan. Jag fick gott hopp. Och detta var så underbart att se!
Jag petade i henne Axilur (avmaskning) och paraffin för säkerhets skull, och var rätt nöjd med att det var betydligt mycket stökigare att ge detta än att spruta i blodet 1,5 timme tidigare. 
 
Jag kollade till henne ett par gånger till under kvällen. Allt var lugnt, hon var som vanligt. Åt lite grann, var lugn och ganska alert. Så jag gick och lade mig. Muska och Iska fick sova i stallet. 
 
Nästa morgon hade hon bajsat också. Det fanns normala högar, men det fanns också diarré. Där fanns förklaringen till magknip. En kraftig diarré som runnit längs hela bakbenen. Och när jag skulle ta ut dem igen tänkte jag att hon nog följer Muska till hagen lös. Ha! Inte en frisk Iska - hon tog chansen att spana runt överallt på gårdsplanen. Att mamma gått till frukost en bra bit bort bekymrade henne inte det minsta. Nyfikenheten och aptiten på livet var tillbaka.
Så det gick bra den här gången. Jag behövde inte bestämma om jag var beredd att satsa minst 80.000 kr för en buköppning just nu för Iska. Men den hemska magknip man får som hästägare när man har en häst med kolik... ja, den drabbar också en veterinär. Nu hoppas jag dröjer länge innan nästa gång. Jag njöt av att se henne i solen tuggande sin lunch med de andra som vanligt på söndagen.
 
 
7 kommentarer
Efwa

Guuud vad skönt att det gick vägen!!

Jag vet hur jävligt det är att vara mitt i det hela. Ett kolikanfall är ett av de mest vida begreppen som ju finns och det finns ju miljoner anledningar till att sådant händer och det gör det hela ännu värre; att inte veta vad orsaken är eller om behandling ska gå vägen.

Fy fan, rent ut sagt.

Svar: Ja precis, listan över möjligheter är lång. Och när pulsen stiger och tiden går så ser jag förstås alla de sämsta alternativen...
Helena

Mettan

Fy för enda in i baljan boy's som min morfar brukade säga när någon av deras hästar fick kolik eller någon annan magåkomma....just att inte veta och det där hemska beslutet...då åkte morfar's "lantbrukarekeps" a'la 50-talet bak-o-fram...men han var alltid lika lugn även om han också fick ont i magen. Jag lärde mig oerhört mycket av morfar och mormor (jag är delvis uppvuxen hos dom) och även om vi har en helt annan veterinärvård idag så är gamla knep icke att föringa...
Vilken rasande tur att det vände och att Iska är pigg och glad igen.
Fick en riktig gulpkänsla när jag började läsa.
Sänder en massa extra klapp och kli till Iska och gänget.
Kramar Mettan i Malmö

Svar: Tack! Jo, jag behåller nog också lugnet. Men hu vad det tar kraft. Och så gott att få skratta åt busungen som inte skulle med mamma sedan. Idag flyttade hon på sina och sa att maten var hennes ;-)
Helena

IA

När är det dags för försäkring? Herre JISSES så de tar betalt! Det är ju inte klokt hundra tusentals kronor nästan. Skönt det släppte..så himla ont i magen..

Svar: Jag har dem bara katastrofförsäkrade. Istället sparar jag pengar att ha vid behov. Surt när det behövs, men jag har gjort det valet. Sedan har jag ju förstås mindre veterinärkostnad än de flesta. Allt basic gör jag själv.
Helena

IA

Jag förstår att du har räknat på det där..Men det är ju sanslöst vad det kostar. Är det heltidsjobb du har med hästarna? Du har inte funderat på att anställa någon och jobba lite. Jag menar...80.000! Skulle ju du ju kunna dra in lite..

Svar: Jag fattar inte vad du menar, tror jag. Jag har hästarna som hobby. Men eftersom jag är veterinär kan jag göra en hel del hemma. Om jag t.ex. skulle betala 25.000 om året i premier för 7 hästar och istället sparar detta (betalar nu 2000) så kan jag betala en sådan operation efter fyra års sparande. Händer inget så har jag pengarna kvar. Jag har aldrig betalt över 10.000 på ett år för veterinär hittills. Så jag ligger plus. Och jobbar heltid utanför gården.
Helena

IA

Okej..det är ju stor skillnad att ha hästar och avel som hobby än som ett leverne. menade jag..En helt klar fördel med att vara veterinär själv då. Men du säljer väl hästar som avlats då också? Tänkte bara att 80.000 lät så himla mycket, men du verkar ha tänkt ut det bra ...:-)

Svar: 80.000 är galet mycket, och mer än jag tror att jag någonsin får om jag säljer Iska. Så strikt ekonomiskt galet val om jag skulle åka och operera henne. Men som fint stoföl med prima stam som jag kanske vill fortsätta aveln med så kan det ju vara ett annat läge. Och kanske ska sådana kostnader fördelas på flera och på flera år, om man är rättvist. Då blir det skillnad. Men inte ett självklart val. Å andra sidan kan jag väl få välja detta när andra lägger stora summor på en gammal katt? Det viktigaste i detta val är för mig att valet blir bra bra för hästen. Om man väljer avlivning lider den inte. Men en lyckad behandling kan förstås också vara ok. Om man kunde leva på sex fjordhästar och en ponny så vore det ett lyxigt liv, tänker jag.
Helena

IA

Som veterinär har man väl lite mer på benen när det gäller sådana svåra beslut kan man tycka, men det är svårt ändå förstås. Min katt blev 18 år när hans mage pajjade. Jisses så tanig och mager och dålig han var. Inte skulle jag låta han genomlida några operationer på en gammal katt som har haft ett bra liv och skulle må bäst att få somna in. Men jisses vad svårt det är. Många frågade om jag inte ska skaffa en annan katt, men jag orkar inte med det igen. Tror jag aldrig har sörjt som jag sörjde den katten. Eller kattorna kanske man ska säga..nä nu får det vara bra.

Du har ju inte bara en hobby kan man tänka det är ju en livsstil. Med det jobbet också. Mycket att stå i också förstås. Det var det jag undrade lite över, om du hade tänkt att uttöka så att säga. Men det blir väl svårt så länge du jobbar också. Om du inte har några anställda och bildar företag, kombinerat med veterinär jobb så att säga.

Svar: Jag har hästarna i företag, och det är väl som du säger min livsstil. Har dock inga planer på att utöka, och absolut inte anställa - det är mycket jobb, men också ett andningshål och min avkoppling, till och med att fodra och mocka. De ger mig så mycket och lite av det försöker jag dela med mig av i bloggen, som jag inte heller får något betalt för. Hästföretaget tjänar ändå lite pengar på kurser, andra uppdrag och sålda hästar samt hingsthållning. Går inte leva på i denna skala, men är inte fel att ha en tanke på ekonomin ändå.
Helena

IA

Okej..Hoppas du inte tycker jag varit för frågvis, men jag tycker det är intressant att någon, som du då, kan kombinera både jobb, intresse, hobby och hästuppfödning, även om det är småskaligt då. Det ser så härligt ut när de ligger i solen i ligghallen.

Ja det var ju skönt koliken släppte. Som små bebismagar som det tar ett tag att komma igång kanske. Men man ser hur de har vuxit under sommaren. Kul också att se hur de har band sinsemellan. Bra med kurser att dryga ut kassan med. Sen hör det ju till hästlivet också. Ja det är mycket med hästliv :-) Avkoppling och rensa ur huvudet emellanåt också. Som att påta i trädgården

Svar: Det är trevligt att få kommentarer och frågor. Ibland påminner det mig om att jag inte är tydlig nog när jag skriver. Och ofta ger det ny inspiration.
Helena