Rätt val

Brittsommaren hann övergå i några få vanliga höstdagar innan kung Bore susade in, och det föll nästan en decimeter snö mellan fredag och lördag. Jag hade som tur var fått fram min vinteroverall på fredagen, så det var OK att lufsa ut och mata hästarna på lördagsmorgonen.
 Förra helgen bjöd på fina ridturer, och den här var det lite andra planer, som faktiskt passade bra i ruskvädret. Inte minst som jag redan fått på vinterhjulen på bilen i början av veckan. Så jag åkte till Ölmstad för banbyggarkurs hela gårdagen medan ölandstoken såg lite snopen ut i snön hemma.
 
Jag tänkte att när det finns en sådan kurs så nära hemma så var det kul att passa på. Jag har fem mil till Ölmstad, så valet borde vara självklart. Det var det kanske inte ändå, men med facit i hand är jag glad att jag åkte.
 
Det var trevligt och inspirerande att vara med. Jag har alltid upplevt WE-tävlingar som trevliga och med bra stämning. Alla hjälper alla, och alla är välkomna, oavsett typ av häst. Det var lika trevligt på kursen. Jag fick också tillfälle att träffa en av mina favoritdressyrdomare och tacka henne för alltid lika konstruktiva och bra kommentarer. Jag lärde mig en del bra saker också, som jag kan ha glädje av på nästa WE-tävling.
 
Och jag hoppas kunna sprida intresset till min hemmaklubb. Nu känns det verkligen som dags att vi kommer igång med träningar och kanske också en tävling nästa år.
 
Om jag sedan fullföljer utbildningen och blir banbyggare är väl en annan fråga. Det var just det som fick mig att tveka - både på att anmäla mig och faktiskt också en kort stund innan jag kom iväg. Jag har väl inte tid egentligen. Och jag har ju inte heller ännu ridit en godkänd lätt A i WE (minst 60 % i dressyr och teknik samt genomförd speed). Så dit är det en bit kvar, men det var ändå en väl använd dag på kurs igår. Det är ju aldrig tungt att bära kunskap.
 
Bilderna nedan är från DM i Småland 2014 - Ellas första WE-tävling som gav ett silver bland juniorerna. De andra båda ekipagen är Mia och Åsa från Ölmstad, som tävlar svår klass och även internationellt, och som delade med sig av kunskap på kursen.
 
 
0 kommentarer