Ska man inte ha koll?

Visst skulle det vara skönt att kunna ha koll på hur hästen har det precis hela tiden? Att kunna få ett larm om hästen inte verkar må bra eller om något händer. Det låter ju toppen.

Klart att det finns fördelar, men jag blev ändå ganska skeptisk när jag hörde om en ny typ av övervakningskamera att sätta i hästens box, där man får larm om något ovanligt händer.

Självklart praktiskt vid övervakning inför fölning. Eller om hästen inte mår bra. Ovälkomna besökare kan avslöjas på samma sätt, och det är ju toppen.

Men övervakning av denna typ förutsätter att hästen finns i sin box. Det är det som oroar mig.

Jag tror att för många hästar redan idag tillbringar fler timmar i boxen än vad som är bra för dem. Jag tror inte hästarna mår bättre av att stå där ännu mer. Att få veta att hästen inte sover åtta timmar i sträck på natten går ju rätt lätt ändå.

Det är ju bra om man upptäcker att hästen får kolik. Men. Det är bättre om hästen inte får kolik. Och då tänker jag att risken minskar om hästen kan röra sig fritt under en stor del av dygnet, och om den har tillgång till grovfoder.

Jag tänker att det är högre prioriterat att eftersträva detta än att tillfredsställa ens eget kontrollbehov. Så självklart ska man ha koll, men prioritera att lära dig att lyssna in din häst och de tecken den ger dig, så kommer du få veta mycket om hur den har det. Jag ser om mina hästar har sovit gott utan kamera, och för det mesta upptäcker jag tidigt när något inte är som det ska bara genom att iaktta dem i flocken.

 
 
 
2 kommentarer
Anna O

Utifrån min erfarenhet av att arbeta med olika system för registering av aktivitet och med folk som arbetar med detta så kommer också frågan vad man gör med all informationen. Ska man sitta och titta på kamerabilden hela tiden? Inte säkert att ens chef är med på det! Teoretiskt sett kan man ha informationen att processas automatiskt, men då måste man veta vad det är man ska söka efter. Vi är långt ifrån där idag vad gäller allmän aktivitet och beteende som en indikation på hälsa. Och förresten - hur ofta händer det något som tydligt går att se på film? Hästar är väl som människor i regel friska, ibland lite halvhängiga - men akut sjuka eller skadade lyckligtvis väldigt sällan.

Automatiska system för djuröversyn är bra för att kunna se många djur på en gång, men det är ju återigen inte fallet för de flesta hästägare.

Om man ska gå på någon teknik så tror jag mycket mer på sändare som hästen kan bära. En snabb blick på hur hästarna har rört sig i hagen under förmiddagen kommer att säga om något är galet - inklusive om de är på väg in i grannens havreåker!

Svar: Det här systemet lärde sig hästens normala mönster, men som sagt ensam i boxen. Så man behövde inte titta hela tiden. Men ändå, jag tänker ungefär som du. Och vill helst att hästarna är ute och i flock så mycket som det går, och så smart var inte den tekniken. När de ä i havreåkern kanske grannen ringer ;-)
Helena

Anna O

Och som tillägg: den här tekniken kommer att bli bättre och den kommer att kunna skilja på olika individer och klara att hålla koll på större ytor. Om fem år eller två eller sju. Jag ser mycket av den här sortens teknik i jobbet, och allt jag har sett hittils lovar mer än det kan hålla. Påminner mig om mjölkningsrobotarna på 1990-talet. Idag är de ju en verklighet som fungerar bra på många gårdar, men vägen dit har tagit några år och ett antal modeller.

Svar: Visst är det så. Men jag tror att djurögat också behövs.
Helena