Svårare än jag tänkte

 
Ibland blir det inte som man tänkt. Plötsligt står man i en situation som var mycket svårare än den enkla övning man planerade. Då är man glad om hästen är lugn och klok. 
 
Så var det förra veckan när jag skulle träna lastning med Aska. Hon kan ju det, men bra att träna ibland ändå utan att åka. Och jag skulle lägga till en svårighet som var ny, nämligen att lasta i mörker. 
 
Eller nästan mörker. Solen hade gått ner och det började skymma rejält. Det kan ju vara bra att kunna lasta i olika lägen, och jag bestämde mig för att inte tända i transporten till att börja med. 
 
Inga bekymmer, Aska knallade in direkt. Fick beröm och så började vi gå ut igen, på fronturlastningen. När det gungade till i ekipaget av hennes tyngd startade bilens larm. Inte precis det jag planerat vid träningen av en ny situation...
 
Men Aska lät sig inte oroas. Hon klev lugnt av och började beta medan jag stängde larmet. 
 
Lika bra att ta det en gång till ändå, tänkte jag. Det gick lika bra som förut. Men just som vi kommit ut igen smällde dörren igen med en smäll längst bak i transporten. Jag har dörrar istället för bommar och en vindpust hade tagit dörren. Aska tittade förvånat upp. När det blåser  brukar jag säkra dörrarna, men trodde det var lugnt då. Fel av mig. 
 
Så på det igen, tredje gången gillt. Nu gick allt enligt plan. Aska hade inte låtit sig påverkas av alla spökerierna. Hon fick beta en stund på gårdsplanen medan jag stängde igen transporten. Sedan var vi nöjda för dagen med en träning som inte blev som tänkt, men som hon redde ut bra ändå. 
 
3 kommentarer
IA

Jaha..Så nästa gång då utan larm som tjuter, vinden som låter och dörrar som smäller så kanske det känns lätt som en plätt då..

*S*

Svar: Nästa gång får vi hitta på nya svårigheter. Så hon får lite att tänka på, och det inte blir trist.
Helena

IA

Hon verkar en kul tjej Aska. Hon undrade nog mest vad du höll på med.. Hästar har humor det är jag helt säker på. En gång för många herrans år sen red jag en liten ponny på en grusväg i Småland. Där satt jag i godan ro och föll i helt andra tankar och drömde mig bort och var någon helt annan stans. Till jag vaknade till av att jag rullade ner i ett dike. Där stod hästen med lång hals och glodde ner i diket som att "ska du va ute med mig får du vara med också".

Så det vara bara till att skärpa till sig och "vara med" så att säga..

Svar: Aska är klok, så det gäller att försöka vara minst lika snabb i tanken själv.
Helena

Anna O

Haha!Strängt taget fick ni ju in tre träningar till priset av en. Men det var förstås väl att det inte var varken första eller andra gången...

Svar: Ja, det var bra att det inte var första gången. Och ett bra kvitto, trots allt.
Helena