Media-grodor, eller?

Har du följt rapporteringen från VM? Jag måste erkänna att jag inte varit superflitig med det. Men jag har fångat en del kommentarer i sociala medier. Både om händelser och om rapporteringen. 
 
Det har skrattats åt att framhoppningen kallats uppridning, och att det på lördagen var dags att hoppa kür. Ja, det har nog sluntit med lite av varje. Sorgligast var nog texten jag läste om den svenska fältävlanshästen som hade avlivats "för den blev inte helt bra". 
 
Då hajade jag till och tänkte att den beskrivningen nog var rätt långt från det akuta djurskyddsperspektiv som jag tror låg bakom beslutet att inte behandla längre, för att tänka på hästens bästa. Det tillstötte komplikationer på en redan allvarlig skada, är en beskrivning som jag tror ligger närmare sanningen. 
 
Både detta och de andra små misstagen ser jag som en viktig påminnelse. Det är ett bevis på att ridsport faktiskt anses värt att kommentera och rapportera för många fler än tidigare. Och en påminnelse om att många inte har de kunskaper som vi nördar ser som så självklara. 
 
Alla kan inte de många specialtermerna i sporten, och är inte alls bekväma med regler och sådant. 
Och andra har inte förstått det stora ansvar vi har som utövar sport tillsammans med en häst. Ansvar för hästens bästa i alla lägen, ansvar att träna och ta hand om. Och ansvar även för de svåraste besluten, också de för hästens skull. 
 
Det kan vara bra att tänka på. Om vi hjälper dem att förstå, är öppna och inbjudande kommer fler att förstå och fler att bli intresserade. Då får vi se mer hästar i media. Och det blir mera rätt. Inte för att vi hånade dem, men om vi välkomnade och förklarade. 
 
0 kommentarer