Men det ger väl inte fullt skydd...

Jag stöter på många olika frågor om vaccination, och det är förstås bra att det finns intresse och att folk ställer frågor. Men ibland tror jag att det är vanligt att man väljer bort vaccinationer av fel anledning.
 
Jag vaccinerar alla mina hästar mot botulism. Nu har jag påbörjat grundvaccinationen av mitt islandsföl Dimmalimm, så att hon i alla fall har fått två av tre grundsprutor när hon flyttar hit. Det är inte perfekt, men bra nog, och mycket bättre än inget.
Och det är sant som flera har haft funderingar om när vi har pratat om denna vaccination, vaccinet mot botulism hos häst skyddar inte mot alla typer av botulism. Det finns flera olika typer av botulinumtoxin, det gift som gör att man kan dö av botulism. Vaccinet ger skydd mot typ B. Så vitt jag förstår är det just denna typ som är vanligast och mest sannolik vid foderförgiftning hos häst, alltså den mest relevanta. Så jag tycker att det är helt OK.
 
Den andra vanliga frågan är hur vanligt det är med botulism hos häst. Den frågan har nog ingen svaret på. Alla fall rapporteras inte, och även de gånger som man gör ansträngningar för att ställa diagnosen är det inte alltid man kan bekräfta misstanken om just botulism. Det är en rätt krånglig diagnostik, och inte alltid så lätt att få bra prover. Men efter att ha tagit del av många andra veterinärers rapporter om misstänkta fall med typiska symtom så är jag helt övertygad om att jag vill fortsätta vaccinera. För att jag ger hösilage, och för att jag vill ha gjort allt vad jag kan.
Jag vaccinerar också mina dräktiga ston mot virusabort. Finja och Aska har fått sin andra spruta nyligen, och så väntar den tredje om ett par månader. Det är många vaccinationer och här är det ingen tvekan om att vaccinet inte ger fullt skydd mot kastning om stoet utsätts för smittan.
Så om man har ston som inte har kontakt med hästar som är ute och tränar och tävlar så skulle jag nog avstå. Men i den situation som vi har nu så vill jag ha gjort vad jag kan. Om det värsta skulle händå så behöver jag i varje fall inte gräma mig att jag inte gjorde vad jag kunde. Och i bästa fall slipper vi drabbas av sådana sjukdomar som man kan vaccinera mot. Jag drömmer redan om vårens föl och tittar tillbaka på när Ina och Iska var små. Tänk ändå vilken väldigt bra uppfinning vaccination är!
 
 
 
 
 
0 kommentarer