Brukar du webbhandla mat?

Brukar du handla mat på webben? Jag blev jätteglad när möjligheten dök upp hos oss. Vi kan inte få våra varor hemkörda, men det spelar inte så stor roll. Det går ju fint att boka hämtning när man är klar på jobbet. Så långt fungerar det smidigt, men jag är ändå mer och mer skeptisk till denna möjlighet. Och det beror inte på att det tar mer än "ett klick" att fixa veckohandlingen för oss. Det var ju liksom självklart.
 
Man vinner tid ändå. Att handla går fortare än i affären, och för det mesta har varorna varit bra packade, ordning och reda. Jätteskönt att slippa lasta i och ur, ochstressa i kassan. Det sista kan man ju slippa genom självscanning, som också besparar mig det moment som jag tycker är det allra värsta. Men jag hade hoppats att det skulle vara ännu bättre att handla on-line.
Jag tycker inte att det är speciellt bra, trots att jag verkligen gett det chansen att komma förbi inlärningsperioden. Jag tycker fortfarande att det är helt absurt att jag ska behöva kryssa i "önskar ej ersättningsvaror" för varenda produkt där jag inte vill riskera få ett utländskt alternativ till kött, ost eller frukt och grönt. Jag brukar inte orka det, utan skriver det i kommentarsfältet allra sist i kassan: "Inga ersättningsvaror". Oftas funkar det, men inte alltid.
 
Men det sämsta är sortimentet. Det är helt styrt mot egna märkesvaror och alla lokala alternativ saknas. Ofta lyser även säsongsvaror med sin frånvaro. Jag vill inte ha Icas anonyma "mjölig potatis". Jag vill ha King edward från en lokal odlare eller ekologisk svensk potatis. Inget av det brukar finnas i online-butiken.
Samma sak med äggen. Vi har bra lokala ekologiska ägg i vår affär, men inte i samma webbshop. Köttet är anonymt, och jag får läsa noga för att inte få en utländsk köttbit med hem. Och det finns svensk mjölk från de vanliga mejerierna, men jag får scrolla långt ner innan jag passerat Icas alla egna varianter. Jag vill inte ha dem. Men de verkar inte sorteras bort från mina vanligaste, utan de hoppas väl att mellanmjölk som mellanmjölk. Tycker inte jag.
 
När det dessutom poppar extraerbjudanden med utländskt kött - ja, då stänger jag ner. Jag tycker det är hyckleri. En massa "veggo", men trots att de borde veta ganska väl vad jag köper (de har väl full koll...) så fortsätter det poppa sådant jag inte vill ha, inte tror på.
 
Jag vill köpa bra mat som jag litar på. Kött, mjölk och ost från Sverige (absolut), och grönsaker lika så, så långt det går. Jag litar inte på att Icas egna inte byter skepnad nästa gång jag handlar, om jag första gången kollar att deras morötter är svenska, så kan de vara franska nästa. Så jag får väl lägga mer tid på att handla mat igen, om jag ska få det jag vill ha... Och köra en extra runda till stan när jag inte orkar efter jobbet. Känns inte bra, men kanske ändå bäst just nu.
 
0 kommentarer