Många sprutor...

Brimi och Brusali har nyligen fyllt fyra månader. Jag har för ett litet tag sedan avmaskat dem för andra gången mot spolmask med Axilur, och i helgen påbörjade jag deras grundvaccination mot botulism. 
 
För att grundvaccinera mot botulism måste man ge tre injektioner med en månads intervall, och sedan fyller man på årligen. Jag tycker att det är bäst att ge påfyllningen på hösten, för då har hästarna det bästa skyddet under den period som man fodrar med ensilage. Så de andra hästarna kommer snart få sin årliga dos.
 
 
Om man inte utfodrar med ensilage/hösilage så tycker jag inte att det är nödvändigt med vaccination mot botulism. Det finns en liten risk för botulism av andra orsaker, som t.ex. gräsklipp som blivit dåligt, men jämförelsevis så är nog det en mindre risk i de flesta fall.
 
Jag vet att en del inte vaccinerar för att de hört att det finns många olika typer av botulimuntoxin, och vaccinet bara skyddar mot en typ. Ja, det är ju sant, det skyddar mot typ B. Å andra sidan har jag inte hört om någon häst i Sverige som varit korrekt vaccinerad och som dött av botulism och inte heller någon som fått diagnosen med annan typ. Och vaccinet ger ett bra skydd, så jag väljer att göra det som man kan.
 
Hur många hästar som dör av botulism är det nog ingen som vet. Förgiftningen ger typiska symtom, men ibland hittas hästar bara döda, och det är inte alls alltid som de kommer till obduktion. Dessutom är det inte alltid så lätt att ställa diagnosen på obduktion. Om du vill läsa mer om botulism så finns det fakta här:
https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/nervsystemet/botulism/
 
Så det var första sprutan av tre mot botulism under de närmaste två månaderna. När de är klara så blir det dags att starta grundvaccinationen mot stelkramp och hästinfluensa. Eftersom deras mammor var väl vaccinerade och med påfyllnng i slutet av dräktigheten så börjar jag inte förrän de är ungefär sex månader gamla. De ska ha tillräckligt skydd till dess, och bör sedan vara mogna att svara bra på vaccinationen. Vad gäller botulims kan man starta vid tre månader, men jag brukar vänta lite till. De har inte ett fullgott skydd förrän efter spruta tre, men skyddet börjar ju ändå byggas upp nu, och jag hoppas det ska vara tillräckligt.
 
Så många sprutor blir det, men med lite mys och klapp brukar det gå fint. Den första var inga som helst bekymmer, inte ens med Brimi som ju blev mycket stucken som liten. Och det är en viktig insats för hälsan.
 
0 kommentarer