Uppfödarlycka!

Att åka iväg och få se sin uppfödning presenterad på bästa sätt och att få ett fint resultat - det är äkta uppfödarlycka! Stort TACK till Agneta och Moa för den fina stund och stora glädje jag kände igår när ni visade Ina Kry på premiering! Och GRATTIS till ett toppenresultat!
 
Jag åkte till sommarpremieringen i Svenljunga igår, och gav mig av tidigt så att jag skulle vara med från start. Zizou var med på utflykten och vi slog oss ned vid ringside lite innan start, och fick fint sällskap av andra hästmänniskor där. Först ut var shetlandsponnyer - en stor ring av fina ston - och publiken var på plats från start. Liksom jag var det många som gärna ville se hästar av alla raser. Närmast mig satt några som gillade nordsvensk allra bäst, och vi fick en trevlig pratstund.
Efter shetland följde russ, som verkligen var en fröjd att se, och så en snygg welsh cob och en fin welshponny. Lipizzanern som var anmäld syntes inte till, så efter en kort paus blev det dags för fjordhäst. Under pausen rusade jag över till hästsidan (och fick hundvakt av de nordsvenska hästägarna när jag tog några bilder), och sedan åter till publikplats.
En ring med tre välskötta fjordston visade av tre prydliga unga tjejer - jag blev stolt när jag såg fjordgänget. Alla med hjälm och vit tröja och alla visade sina hästar föredömligt. Vem som var Ina Kry såg jag långt innan jag såg nummer lappen eller kände igen visaren - man kunde se vem som var hennes mamma och kanske ännu mera hennes mormor på långt håll.
Och visst finns det drag av pappa Furubäcks Io också. Känns fint att Agneta fick tillbaka sin stam på detta sätt. Ina (och halvsystern Iska Kry) är hans sista årgång - två fina ston med 42 respektive 40 poäng - lysande avslut för ELIT-premieriade Io, som vi hade äran att äga hans sista år.
Ina var först ut, och visade redan på ring en härlig skritt - hon vansläktades inte där heller. Huvud och uttryck var också av bästa märke och hela visningen gick fint. De båda andra stona, Mosegårdens Piccoline och Ottosa Vinga, skötte sig också utmärkt.
När det blev dags för rangering så fick Ina behålla tätplatsen, och följdes av Ottosa Vinga, som har Ismo Kry som mormors far - så släkt med Ina på långt håll (Ismo och Inas mamma Finja Kry är båda avkommor till Ljosefin).
Något diplom blev det inte - och det visste vi innan - för Ina har stjärnämne, och då får man inget diplom som fjordhäst. Men en stjärna är hon och fick de finfina poängen 98898=42 p! Underbart! Klass 1 och jättefin kritik: "Utmärkt rastyp, välbyggd. Vackert huvud, harmonisk sida. Från sidan välbenad, rättställd. Lång vägvinnande skritt. Lätt och taktmässig trav."
Ottosa Vinga fick diplom med 41, och Mosegårdens Piccoline fick 39 poäng. Och så tjusiga Young handler- rosetter till alla tre duktiga uppvisarna. Höga poäng på gångarter rakt över säger en del om hästarna, men också om hur väl visade det var. Vinga har nummer 21, Piccoline 20 och Ina 19.
För mig som uppfödare är en dag som denna något som ger kvitto på mitt avelsarbete, och ger motivation att fortsätta. Agneta, som ju fött upp fjordhäst ännu längre än jag, förstår det fullt ut, och förstår också att förbereda sin unghäst på bästa sätt. Jag inser att inte alla tycker att det är lika spännande med premiering som vi nördar gör, men jag är glad för varje hästköpare som förstår att de genom att visa sin häst kan göra skillnad både för uppfödaren och för avelsarbetet.
Trevligt hästprat blev det också under dagen, både med gamla bekanta och nya ansikten. Men det blev också väldigt varmt - lite för bra för en liten valp. Så efter nordsvenska stona packade vi ihop och åkte vidare. Jag missade ardenner och finalen, men fick istället en mysig pratstund och hästtittning på Furubäcks stuteri innan vi for hemåt med ett stort leende. Bilder från Furubäck och fler premieringsbilder får det bli en annan dag. Jag börjar med fjordhästarna, och förstås allra mest Ina Kry.
 
 
2 kommentarer
Ann-Charlott

Hon där, är en riktig stjärna. Snygg och trevlig med ett alldeles förträffligt vackert huvud.

Svar: Tack! Bra huvud både på insidan och utsidan, tror jag. Det blir man glad av!
Stuteri Kry

Blondina

Helt fantastisk vacker häst :) Fjording eller hur?

Svar: Tack! Ja, visst är det en fjordhäst! Och jag är så stolt över hur rastypisk hon är, inte minst huvud och uttryck. Fint skick också!
Stuteri Kry