Farlig spegel

Jag hade fel. När jag skrev om speglar i transport och lastbil var det en läsare som påminde om brandrisken. Jag trodde inte det var någon risk med vanliga plana speglar. 
 
Jag har fått inse att jag hade fel. När Ella skulle åka på träning för en vecka sedan lastade hon in alla saker och lade schabraket ovanpå sadeln längst till höger bak i lastutrymmet. 
Hon lämnade bakdörren öppen och hämtade Aska. Sedan lastade hon och tyckte att det luktade bränt. 
 
Efter en stund såg hon att det hade varit nära att det tagit eld i schabraket. Det var ett hål i tyget och plasten på bandet hade smält. 
Spegeln på dörren (bredvid fönstret) hade fångat solljuset och speglat det fokuserat till en brännpunkt precis på schabraket. Hu!
 
Det slutade väl denna gång. Men spegeln plockade jag ner direkt. Den var nog inte så plan som jag trodde. Och den gör nog också mindre skillnad än att hon får stå lös - det gillar hon!
 
 
0 kommentarer