Förmiddagsvila

 Hästar sover inte som vi. Alltså de tar ingen lång nattvila, utan delar upp det hela lite över dygnet. Och alla sover inte, utan någon vakar alltid. Det är bland annat därför som de känner sig så mycket tryggare om de får vara del av en flock. Först då kan de verkligen slappna av och vila.
 
Jag har inte full koll på dygnsschemat, men vet att de ofta betar långa perioder på natten sommartid. På dagen vilar de mer, särskilt när det är varmt. Då kan de stå och hänga, och vifta flugor på en sval plats där det fläktar lite.
 
Den vilotid som är mest fast, som jag uppfattat det, är förmiddagsslummern. Då lägger sig oftast alla utom en, den som vaktar. På vintern vräker de sig i ligghallen, medan förmiddagssolen letar sig in och värmer dem. Det ser skönt ut.
 
1 kommentar
Anna O

Förmiddagsslummer stämmer bra med dygnsrytmen för de hästar jag känner också. Typiskt att se dem ligga och vila i morgonsolen en sommarlovsmorgon när man själv kommer ut. Jag upplever det också som att det är den tidpunkt som är deras mest förutsägbara tupplur. Lustigt nog har katten här samma vana. Hon kommer ofta hem ungefär när jag stiger upp, vill ha frukost och installerar sig sedan på en skön sovplats. Så brukar det vara med stallkatterna också, när jag tänker efter, ofta ligger de och vilar i morgonsolen någonstans efter frukost.

Ärligt talat tycker jag att en tupplur är bland det skönaste som finns! Det blir ju aldrig på en vanlig vardag, men i morgon är det lördag och då ska jag ta en eftermiddagslur!

Svar: Mm, sova middag är gott. Och hästarna sover förmiddag året runt, här med. Jag sover middag ibland....
Helena