Grattis Smedhults-Ella!

Idag fyller en av mina stora förebilder, Ella Velander, 96 år. Grattis! Bilden ovan är gammal, och visar Ella med unghingsten Smedhults Birk (som hör till Q-årgången, och alltså född 1985, men döptes till Birk av barnbarnet).
 
Jag lärde känna Ella när jag sommarjobbade på Smedhults stuteri somrarna 1984-1986. Sedan dess har hon varit en vän och inspiratör. Hon gav mig som tonåring ett förtroende och ansvar som fick mig att växa. Och tiden i Smedhult lärde mig massor om ponnyavel och unghästar.
 
Merrie Master RNF 11
 
Jag red in de årgångar som har namn som börjar med M, N och O. Och de fölårgångar som var aktuella under mina år var alltså P, Q och R. Jag fick rida Merrie Master, som redan då var en legend, och jag fick också äran att visa honom då han fick ELIT på Elmia, för sin fina förärvning. Han var gammal då, men ännu lika stolt.
 
Jag jobbade med flera olika andra hästgalna tjejer. Vi var alltid två, och under min tid hette den andra alltid Anna, fast efternamnet skiftade. Anna Olsson lärde jag känna som brevvän och ägare till Smedhults Beata, redan innan vi fick sommarjobb tillsammans, då hon efterträdde en annan Anna. Anna är också en vän som jag ännu har kvar.
 
Jag visar Smedhults Nova på utställning. En av mina favoriter. En annan var Smedhults Penny, men henne hittade jag ingen bild på.
 
Det finns så mycket att säga om dessa somrar i Smedhult, och även om alla bra samtal senare. Jag har många gånger tänkt att jag skulle skriva en bok, och jag började en gång, men den är långt ifrån klar. Kanske blir den det till slut. Hur det än går med det så har Ella och Smedhult spelar en viktig roll för mig. Jag delar några av de bilder som Anna och jag hade samlat ihop till Ellas 90-årsdag, och säger grattis igen!
 
Anna och Smedhults Omara.
Smedhults Jasmin med föl (Qusin?) 
Jag med Burton Lady - en väldigt snäll och trevlig ponny
 
Till sist lite flockbilder:
Överst från vänster Smedhults Omara, Smedhults Malou och Smedhults Queen (tror jag - detta måste vara Annas bild)
Sedan är det Smedhults Qusin, Smedhults Birk och jag tror Smedhults Rhondi (hjälp!), och på unghästflocken nederst ger jag upp. Den är från Annas tid, när jag inte längre jobbade i Smedhult, men får vara med och visa hur härligt vi hade det, och hästarna med.
 
 
8 kommentarer
Anonym

Vad är det för ras på de?

Svar: New forest ponnyer.
Helena

Anonym

Älskar bilderna, man ser verkligen de gamla och fina i de

Svar: Tack!
Helena

Anna O

När jag öppnade läsplattan som vanligt på morgonen och dagens datum for förbi tänkte jag "28 juli, det är Ella Velanders födelsedag". Det var nog inte bara ett märkligt sammanträffande att du skriver om just detta, utan ett bevis på vilket intryck hon gjort. Det är ett privilegium att ha fått vara Smedhultsflicka. Alla de fina och trevliga ponnyerna och den underbara miljön där Skåne möter Småland. Och definitivt inte minst Ella.

Svar: Just så!
Helena

Anonym

Å har ni någon bild på smedhults Sara som vi ägt

Svar: Tror inte att jag har det, tyvärr. Har träffade henne som föl, men tror inte jag har bild. Kanske någon av ankorna som jobbade när hon var liten?
Helena

Anonym

Har ni några bilder eller minnen från Smedhults Bert? Han är med på en av bilderna med nån kompis. Men skulle va kul om ni hade fler 😊

Svar: Smedhults Bert känner jag inte ens till att det fanns någon som hette? Om du menar den nedersta bilden så är den tagen senare än de somrar jag jobbade på Smedhult, och därför har jag nog inte mer på dem. Jag jobbade de somrar då fölen på P, Q och R föddes, och red alltså in dem på M, N och O, plus att det ju oftast fanns några av lite äldre årgång kvar att vidareutbilda. Jag har sedan hälsat på regelbundet, men inte varit så flitig med kameran tyvärr.
Helena

Allis

Vilka fina bilder! Rondhi, den bruna med bläs, har bott på Stora Ekeby ridskola de senaste 25åren. Han har nu fyllt hela 32 (!!) år. Finns det några fler bilder på honom eller är det någon mer som kommer ihåg honom?

Svar: Tack! Lite gamla och bleka bilder, men fina minnen. Fantastikt att höra om Rondhi! Om du mejlar mig någon bild på honom så kan jag skriva ett inlägg om honom, så kanske någon vet mer. Kanske har Anna eller Anna som jobbade somrarna efter mig fler bilder och minnen. De brukar läsa bloggen, tror jag. Mejla [email protected]
Helena

Anna O

Är St Ekeby den ridskola som drivs av Cecilia Esseen? Ett roligt sammanträffande, hon hade för ännu längre sedan en häst som min pappa fött upp, Cobea.

Jag har nog bilder på Rondhi som föl o ettåring, som var de somrar jag jobbade. Men inte tillgängliga för mig förrän senare i vår.


Svar: Hästvärlden är inte så stor ändå... Bilder kan vara kul när du hinner. Rondhi lever visst inte längre, men blev 32 och det finns en film på Youtube. Fin och rörande. Man förstår att han blev en snäll och bra ponny.
Helena

Camilla

Rondhi finns än i livet. Men kommer få somna in inom en snar framtid då åldern kommit ifatt honom. Men som den övre skrev så finns det en film på youtube 😊 ni som har bilder på honom kan skicka dom till [email protected] 😊 vore jättekul och se bilder på han från yngre dagar 😊 han har lärt många barn och fatta galoppen 😃😃

Svar: Tack för förtydligandet. Filmen är rörande. Snälla ridskoleponnyer är ovärderliga.
Helena