Döma i andra länder

Jag har varit exteriördomare i ganska många år nu. Många olika minnen har det gett mig, och många fina hästar och ponnyer har jag fått se. Jag har inte fört statistik, så jag vet inte hur många, och jag minns förstås inte alla.
 
Vissa glömmer man dock aldrig. Och vissa tillfällen ger också starkare minnen. Att få resa till andra länder och döma är stort, och ger massor av intryck. Men frågan är om det allra häftigaste minnet ändå är den gång då jag var premieringsförrättare för russen på Lojsta hed. Att stå "hemma hos" vår svenska urhäst och få döma dem, efter att ha varit med om att driva ihop på morgonen - det var stort!
 
Men visst finns det starka minnen av mina utlandsresor också. Att döma new forest i Tyskland med öppen bedömning var spännande och utmanande, men gick bra. Fjordhästar har jag dömt i Skottland, Finland och Danmark, samt på kurs i Norge, och russ har jag dömt i Danmark och Finland. I Finland blev det även dartmoorponnyer förra gången, så det har varit lite av varje. Lika intressant som de hästar man dömer är förstås att få se andra raser som vi kanske inte ser här hemma.
 
I Finland samlar de ju alla ponnyraser på en stor årlig utställning. Det var nummer 41 i ordningen i år, och tredje gången för mig. Vid sidan av alla ponnyraser deltar också finsk häst, som finns i flera olika varianter, bland annat en ponnymodell. Jag passade på att åka runt och kika på lite finska hästar även utanför utställningen denna gång, tack vare snäll finsk guide som tog mig med, och det var verkligen givande ( de både fuxarna ovanför och nedanför detta stycke är finsk häst av ponnytypen).
 
Ibland blir jag lite avundsjuk att de har lyckats ha en stor gemensam utställning i så många år - det är mera fest när det blir många parallella ringar, och att få döma finalen tillsammans är en fin avslutning på dagarna. Jag bjuder på en massa bilder från årets utställning i Ypäja. En del har ni ju redan fått i tidigare inlägg, så här kommer några andra, som kanske ger en bild av dessa två dagar (fjordhästarna hade eget inlägg nyligen så de är inte med nu).
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer