Tål inte ensilage

Det är numera välkänt att vissa hästar blir lösa i magen av ensilage/hösilage (inplastat vallfoder). De flesta får inte diarré i egentlig mening, utan har helt normala avföringsbollar, men lite löst som rinner "bredvid".
 
De blir kladdiga på baksidan av bakbenen, pruttar lite extra, men mår oftast bra för övrigt. Så är det med Denver.
 
 
När han går på bete eller äter hö så är han helt normal. Så fort han börjar med ensilage så kommer det. Det fungerar ju inte att ge bara honom hö i flocken, och förresten har jag inget hö. Dessutom tror jag att det lite mjukare ensilaget är bättre än hö för hans ganska slitna tänder. 
 
Fjordingarna är helt normala allihopa. Eller oftast. Om jag missar någon dålig kant i balen, så blir de precis likadana. De blir bra igen så fort deras foder är helt friskt igen. Jag försöker vara noga, men det kan finnas en minimal fläck mögel i en bal, som annars är bra. Kanske finns det också lite som inte syns alls, tänker jag. Trots att vi försöker vara noga. 
 
 
Det har forskats en del på orsakerna till detta. Hittills inga säkra svar alls. Men det pågår fler studier. Här finns en artikel där man tittade noga på få hästar:
https://hastforskning.se/forskningsprojekt/402880f6485f65ff01485f77a8827ba4/
 
Kanske får vi veta mer snart. Jag vet att det prövas lite av varje. Och jag vet också att många hästar, precis som fjordingarna hos oss, blir bra både med och utan något extra. Bra foder räcker för dem. Hö botar som sagt också. Men jag ser fram emot svaret på vad som verkligen är orsaken. Jag tror ändå att vissa är hyperkänsliga för hygienisk kvalitet. Men säker kan jag inte vara. I vilket fall är det ju viktigt med friskt foder, så jag fortsätter göra mitt bästa för att klara det. 
1 kommentar
Cecilia Müller

Forskning pågår på det du beskriver, kallas "fri fekal vätska", och det förekommer på många olika typer av hästar, även på sådana som endast utfodras med hö. Så, vi har anledning att tro att det kanske inte handlar primärt om hur fodret är konserverat, utan om andra faktorer. Mer om forskningsprojektet: http://blogg.slu.se/utfodring-och-halsa-hos-hast/ MVH Cecilia

Svar: Tack för expertkommentar! Ser fram emot resultat och ny kunskap.
Helena