Avanmäld...

I helgen skulle Desolett och jag ha tävlat dressyr i 50+cupen hos Väderstads hästsportförening. Lätt C:1 både lördag och söndag och i och med det deltagande i blåbärscupen.. Jag kunde inte vara med i fjol, så i år hade jag verkligen sett fram emot det. Vi har tränat och det har gått bra.
 
Men för drygt en vecka var Desolett ojämn fram. Vi kollade och det var en liten böjprovsreaktion. Hon fick vara några dagar och för en vecka sedan red jag henne kort på banan för att känna. Det var mycket bättre. Ingen tydlig ojämnhet. Avvakta lite till och se, men på uteritt med Aska i torsdags kände jag att det fanns något i rörelsen som inte stämde. Pigg och glad häst, men inte helt regelbunden. Att vi inte hann med i Askas fart var väntat, men det var något annat. 
 
 
Svängde upp på banan när vi kom hem. På böjt spår blev det tydligare. Kanske så lite att det slunkit förbi hos domaren. Men det kändes inte bra. Jag strök mig.
 
Det var nog vårt sista försök att tävla dressyr. Desolett har varit lite knackig av och till hela våren, minst. Nu är hon dräktig och förhoppningen var att kunna träna hela hösten och tävla ett par gånger. Men det blir nog just inget med det. Möjligen en bruksridning om vi får ihop planeringen, och om hon ser bra ut.
 
Nu får hon bli promenadhäst och framför allt avelssto. Det var ju faktiskt det vi tänkte när vi köpte tillbaks henne första gången. Min gamla fina, snälla riksetta ska förhoppningsvis få flera föl till. Jag vet att hon vill det, och bara det går bra så spelar en struken tävlingt ingen roll alls. Startavgifterna kan de förresten vara värda - det var denna klubb som hittade min tappade vigselring, som jag aldrig trodde skulle återkomma. Tack för det! Fast det är klart - det hade varit kul att testa just denna tävling, typiskt att missa den. Men, men. Det kunde vara värre. 
 
5 kommentarer
IA

Hästar har väl rätt att gå pension de också. Det märker man tydligt på hundar när de har gjort. De bestämmer liksom lite det själva. Blir "trotsiga" på nytt, ostyriga, envisa, låtsas inte höra, stänger av och lufsar runt lite som de vill. Katter också för den delen. Tills de verkligen hör och ser dåligt.

Svar: Jag håller inte med om din beskrivning av trotsighet. Jag tror det oftast är en missuppfattning. Jag förvånas istället över hur mycket många djur ställer upp, trots att de inte mår bra. Det är viktigt att vara lyhörd. Desolett vill inte alls gå i pension - hon gillar att vara med och få fokus. Men det är mitt ansvar att hitta uppgifter som funkar. Och mitt ansvar att ta beslut om avlivning när den dagen kommer. Där är vi inte alls än, som tur är.
Stuteri Kry

IAI

Jo det är därför jag satt det i situations tecken. Det är väl olika på djur och djur personligheter som de är. Det där med ansvar ja..Det är sååå himla svårt när man kommer dit ;( Ser många hundar som "håller god min" när de är gamla och har ont i höfter och ben. Det är väl också ganska vanligt att hundar och husdjur inte gärna visar att de inte hänger med riktigt. Desolett bli "omplacerad" då kan man säga. Får andra arbetsuppgifter som är anpassade. Men visst har jag sett en skillnad på beteende när vissa djur tycker de har "arbetat" klart. Kanske mer brukshundar då.

Svar: Visst är det svårt. Och tur att Desolett blev dräktig så det fanns ett annat jobb som passar och hon vill ha ;-) Men jag tror att om man först frågar sig vad som är bra för djuret och tänker mer att det är ett ansvar än på hur ledsen man blir, så vet man när det är dags. Kanske också att den dagen är oundviklig, förr eller senare. Gamla brukshundar kan ju vara rätt slut i rygg och leder, så det kan säkert påverka arbetsviljan.
Stuteri Kry

IA

Jo..men det är ju lätt att tänka vad som är bäst för djuret. Jag skulle nog inte klara att arbeta på lantgård och ha det förhållandet till alla kor, kalvar, grisar och djur. Som bonde och djurhållare har man väl en mer sundare syn än en gammal tant som måste söva ner sin bästa vän. Fast du har väl rätt tuffa tider du med vid såna beslut med alla dina hästvänner. Jag tänker att våra djur är en gåva som vi får låna ett tag till de ska "hem igen". Hem till gröna ängar.

Svar: Jag försöker ha fokus på att djur ska leva bra, även djur i lantbruket. Döden lider de inte av. Men en del djur lider för att de till varje pris ska räddas från döden, men det går ju inte...
Stuteri Kry

IA

Så talar en veterinär..Precis så..

Svar: Eller så är veterinärer också olika...
Stuteri Kry

IA

Så talar en veterinär..Precis så..

Svar: Kanske för vi sett för många djur som fått vänta för länge på att slippa lidandet.
Stuteri Kry