Nya erfarenheter

Nu har både Dimmalimm och jag skaffat oss nya erfarenheter. Igår var vi på unghästbedömning för islandshästar, och det var nytt för både henne och mig. Ja, jag har ju varit på många andra rasers exteriörbedömning, men inte för islandshästar. Jag brukar säga att det är nyttigt att som domare utsätta sig för att stå på den andra sidan ibland - så man minns hur det känns.
 
Nu fick jag dessutom en påminnelse om hur det är när man är nybörjare och inte vet riktigt hur det går till eller vad resultaten betyder. Så vi var i god tid och hann se några andra innan det var vår tur, och det var bra - när det blev vår tur kände vi oss någorlunda säkra på vad vi skulle göra. Domaren var både speaker och sin egen sekreterare med ett headset på sig och en platta där protokollet med linjär beskrivning bockades i direkt. Lite svårt att höra ibland, men annars effektivt. 
 
Dimmalimm var en stjärna, och det var hon redan hemma. Jag badade henne på fredagskvällen, och det tog hon som om hon redan gjort det förr. Hon har kliat av lite av både man och svans, så jag var inte helnöjd, men domaren sa att hon var i utmärkt skick, och det var ju kul att höra. Och även domaren berömde hennes fina temperament. Hon fick näst högst av alla som var med under dagen: 88,46 med en femma för nyfikenhet - det stämmer nog bra!
 
Hemma klev hon in i transporten med raska steg, och det var inte ett uns av tvekan när vi skulle hem heller. Hon åkte lugnt och fint och stod snällt i transporten medan vi fikade och kollade in allt. Vid visningen var hon lugn och duktig, gjorde allt hon skulle. Hon fick till några få töltsteg, men visade ingen pass, och det var inte väntat heller - det har hon inte gjort hemma vid träning, och vi var glada att det blev lite tölt i alla fall.
 För sin exteriör fick hon 68,65, och sedan blev det "bara" 52,23 för gångarterna, dels för att hon inte visade pass, dels för att hon kanske inte visade sin allra bästa trav den här dagen - och det är inte så lätt när man är överbyggd, som hon var.
 
Till skillnad från alla utställningar och premieringar som jag är van vid, så fick man inget alls om man inte vann (dvs blev bästa sto i hennes fall), och det gjorde hon inte. Så vi åkte hem med en massa intryck och hade fått bekräftat att vi har en klok och duktig ettåring, som nu skaffat sig ännu lite mer livserfarenhet. Totalt blev det 64,4 och näst sist i raden för dagen, men å andra sidan näst bästa temperamentsprocent, och jag vet ju inte riktigt hur bra eller dåligt det är - kan ju vara rätt skönt ibland ;-) 
 
 
 
 
0 kommentarer