Japp, det gjorde skillnad!

Jag har haft problem med att en del av våra ensialgebalar har angripits av mögel. Jag har jobbat med att få ett bra foder, skydda balarna från fåglar och katter och har även provat tillsatsmedel. I somras beställde jag extra lager plast, och gick från standard åtta till tolv. Det kan du läsa mer om här: https://stuterikry.blogg.se/2019/june/0-12-13-eller-25-knivar.html
 
Och i år har varenda bal - hittills cirka tio öppnade - varit helt perfekt. Inte ett spår av mögel. Vilken lättnad!
 
MIna erfarenheter bekräftades i en ny forskningsstudie, som visade att färre än åtta lager plast ökar riskerna för mögel betydligt. I den studien hade de hittat mögel i mer än hälften av gårdarnas plastade foder, och det var en väldig blnadning av typer, som man förstås inte kan se skillnad på med ögat. Du kan läsa mer här: https://hastsverige.se/nyheter/fler-lager-plast-hindrar-mogel-i-vallfoder/?fbclid=IwAR2nrPlU97H0KfapME-mhnQpB8FsFxm2j0v00gph-RLQkCStYMZgImgMDjE
 
Och även om slutsatsen är att färre än åtta lager ökar riskerna, så drar jag min egen slutsats att åtta lager är riskabelt lite. Visst, vi har haft många bra balar, men alldeles för många med synligt mögel tidigare, så mindre än tilv lager vågar jag nog inte chansa på. Och jag fortsätter förstås med nät mot fåglar och katter och en så bra process på fältet som möjligt. Bra foder beror på hela kedjan!
 
0 kommentarer