Vilken släkt!

 
Ett bra avelsresultat är ingen tillfällighet, brukar man säga. Kanske med tilägget att det gärna kombineras med lite tur och en massa hårt arbete. Och att det tar tid, åtminstone om man håller på med hästavel.
 
Jag tänkte på det när jag såg den helt ofattbart stora skörden priser som Hangvar Kry fick för sina tävlingsresultat under 2018. Första tävlingsåret i Sverige hinner hann samla ihop hela sju prestationsmedaljer efter godkända resultat på officiella tävlingar. I dressyr fick han till och med guld, och i sportkörning och dressyr silver, och till det en massa bronsmedaljer (fyra stycken). Att han med de resultaten också fick med sig fyra vandringspriser inklusive det "finaste" allroundpriset Wastes pris var ju inte förvånande. Jag lyfter på hatten och gratulerar och vil också skicka ett stort TACK till hela teamet som presenterar min uppfödning så fantastiskt.
 
Det som fick mig att reflektera var att det bredvid Hangvars enorma prissamling också fanns två prestationsmedaljer till hans far Hauk Thun, en numera kastrerad hingst som blivit ELIT-premierad för sina fina avkommor, och som nu är "bara" en väldigt duktig brukshäst, som också deltagit på Friends flera gånger.
 
Och så strax intill låg de priser som jag fick ta med mig hem. Det var Matildas vandringspris till bästa avelssto, som Muska fick för andra gången i rad. Och så Askas bronsplakett och avelsdiplom. Alltså Hangvars mamma och halvsyster.
 
Hästar med bra exteriör, bra attityd och en god brukbarhet. Det är ju det man drömmer om. Det är snart tio år sedan Hangvar föddes, och jag visste ju tidigt att han var en bra häst. Men jag måste ändå säga att den här prestationen är något långt utöver det vanliga. Grattis!
 
Med hem i bilen hade jag också två prestationsmedaljer, en i guld och en i silver. De var inte mina, men jag var ändå väldigt glad för att få ta hem dem till den som skulle ha dem. Det var Philippas medaljer, efter att hon och Freja tagit brons på bruksridnings-SM för juniorer, och året innan var bäst på DM. En ung duktig ryttare på en klok och bra häst. Ett diplomsto, som nu också visat prestation av hög klass. Det räcker långt, att jag dessutom en gång för många år sedan bidragit till att hon blev till då min Ismo Kry betäckte hennes mamma Parona - ja, det är väl sådana detaljer som tillsammans med de andra resultaten ger inspiration att fortsätta med avel och att fundera på hur det ska bli riktigt bra även nästa gång!
1 kommentar
Josefin

Va roligt och grattis till alla inblandade! Måste ju kännas jätteroligt att få se alla priser som dina hästar tar! Oavsett om dom flyttat eller bor kvar. Och som du skriver, det är ju inte bara slumpen som gör att flera hästar i samma släkt levererar. Härligt att ha en uppfödning att vara extra stolt över. :)

Svar: Ja, det är verkligen härligt när det blir så bra. Ett skäl att orka mocka ett tag till ;-)
Helena