Åter till Västervik

Idag börjar fjord-SM i Västervik. Det är tävlingar i dagarna fyra, och det tävlas i fem SM-grenar plus allround, och dessutom finns det utställning. Så det finns massor att se! Åk gärna dit! Program finns att hitta här: http://www.klff.se/?fbclid=IwAR2JwCsmlO6a1Z6zSkjQ5vwIIiclGkGbDykxw6tYEm6SA3y_XxnxqVKOTOc (bilden med fjordhäst med priser och täcke leder vidare till programmet).
 
Nytt för i år är att det också finns SM-klasser för juniorer. Det är jag extra glad för, och jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på förra gången Fjord-SM var i Västervik, 2012. Det var det allra första året som Ella var med i SM-dressyren - en dröm som gick i uppfyllelse.
 
Målet hade hon satt ett år tidigare. Då red hon SM-klass i bruksridning och en öppen lätt B dressyr på Desolett. Julia red samma klasser med Haldol. Bruksridningen gick helkass för båda två - har nog aldrig gått så dåligt som det gjorde där i Örebro. Men innan dess hade Ella vunnit den öppna dressyrklassen, efter en ritt som var så bra som hon aldrig ridit förr. Plötsligt hade hon fått till det - att fortsätta rida även inne på banan, och hästen var med henne.
 
Så hon slet med sina kval. Först tänkte hon kvala med Desolett, men eftersom Julia flyttade och Ella började rida även Haldol så bestämde hon sig för att prova även med honom. Då hade han aldrig gått en enda Lätt A. Desolett hade ju gjort det förr, och tävlade SM-dressyren 2009 med Julia. Men kvalkraven hade höjts sedan dess, så det var en tuff utmaning.
 
Det gick bra! Ella kvalade både Desolett och Haldol till fjord-SM i dressyr. Och båda kvalade dessutom till bruksridningen. Där red jag Desolett, för att få lite rimligare läge för alla. Bruksridningen gick i alla fall bättre än i Örebro, men jag minns inte exakt resultat.
 
Och i SM-dressyren slår Ella och Desolett till med att gå in på femteplats - i debuten! Bästa junior blev de också. Den gången hade arrangören glömt bort juniorpriset, men det blev ju placeringsrosetten och det var STORT! Och juniorvinnarrosetten fick vi på hösten. Det var helt OK, men festkänslan försvann. Därför är jag nu extra glad att juniorerna får sitt eget SM, och att vi kan få lyfta dem. Bara att kvala och komma med är bra gjort!
 
Vi kommer inte med och tävlar i år (fast det slog mig att Desolett och jag faktiskt är kvalade i bruksridningen), utan nöjer oss med att åka utan häst. Men jag kan se att flera andra av  de hästar som var med och tävlade den gången kommer med i år igen.
 
Den som jag tycker är lite särskilt roligt att han ska vara med är Magne. Magne är son till vår uppfödning Ismo Kry, och Magne vann SM-dressyren i Västervik förra gången. Nu är han inte längre hingst och han ska inte tävla SM-dressyr, men han ska tävla bruksridning med en junior. Det tänker jag är ett kvitto på vilken fin läromästare han är.
 Bilderna ovan visar Desolett Kry och Haldol Kry, och så på slutet ett par på Magne i Västervik 2012. Jag fyller på nedan med lite blandade bilder på andra ekipage, och hoppas att det ska ge inspiration till att åka och titta i år!
 
 
 
 
0 kommentarer