Kolla bakbenen!

Jag lade inte ut annonsen om att Brusali var till salu förrän vi visat henne i Vreta för en vecka sedan. Dels hade jag behövt tiden till att bestämma mig att det trots allt var vettigt att sälja denna lovande och så härliga häst, dels kändes det bra att ha en opartisk bedömning och inte bara egna subjektiva lovord.
 
Och bedömningen med 99788=41 poäng var ju verkligen en bekräftelse på att det är en riktigt fin fölunge. Hennes beteende under den långa premieringsdagen likaså. Härligt temperament och fin exteriör, och en gedigen stam, så visst är det ett föl att vara stolt över.
Det gick inte heller många dagar förrän jag fick en fråga om att få komma och titta. I torsdags kväll visade vi Brusali tillsammans med Aska. Både mamma och dotter skötte sig precis så bra som de brukar - de bara älskar att få vara med. Såväl inne i boxen som i hagen och på ridbanan är de samarbetsvilliga och glada.
 
När vi släppte dem lösa på ridbanan och de kom travande bredvid varandra hörde jag: Kolla bakbenen! Ja, jag kunde bara hålla med. Det bakbensarbetet med fin hasaktion och en härlig takt och lätthet - det är ju det man vill ha. Att spekulanterna också såg detta kändes bra. De hade sett hennes härliga uppsyn och attityd, och de visste hur viktig motorn där bak är. För de vet hur en häst ska jobba. 
De åkte hem och sov på saken, och redan nästa morgon fick jag veta att de ville tinga henne. Så nu håller vi på med papper och handpenning, och jag är glad att jag så snabbt hittade ett hem där jag tror att Brusali ska trivas och få chansen att visa vilken bra häst hon är. Hon blir kvar hos oss till en bit in på nästa år, då jag vill ha henne kvar till ungefär åtta månaders ålder för att lägga en bra grund. Sedan ska hon flytta, och vart låter jag köparna själva få berätta.
 
0 kommentarer