Har du rätt fokus?

"Min häst var ofokuserad idag", "Han blev tittig och stod emot", "Hon tappade helt bjudningen inne på banan". Känner du igen ryttarnas omdömen om sina hästar. Utsagor som berättar att de inte är så nöjda med hästens prestation för dagen. Hästen nådde inte ryttarens uppsatta mål.
 
Men hur var det med ryttaren då? Gjorde ryttaren helt och hållet vad den skulle och borde? För att få hästen trygg och bekväm i en ovan situation. Har du tränat på allt det som det innebär att tävla. Ja, då tänker jag inte bara på att kunna rida programmet eller hoppa rätt höjd, utan också allt det som stör runt omkring.
 
Klarar du förresten det på träning? Jag kom på mig själv med att sitta och kämpa emot min häst, tyckte hon var stel i ena sidan. Jag ville få henne att släppa efter, men det gick inte. Så flyttade jag fokus från henne till mig. Satte mig bättre i sadeln, fick direkt beröm av tränaren för bra sits. Slappnade av och fokuserade på hur och vad jag gjorde, istället för att tänka på hur hästen borde göra. Jag fick betalt direkt i form av en häst som släppte till, bjöd fram och kom i en fin form.
Såklart att man vill påverka hästen genom sin ridning. Att få den att gå bra, både på träning och tävling. Men ska man vara ärlig så är det bara sig själv man verkligen kan påverka. Och när man rider bättre går hästen bättre. I stort sett alltid.
 
Det är inte hästen som sviker dig på tävling. Det är du som inte har ridit bra nog, eller inte har förberett och tränat den bra nog. Det är ju hårdare att se i vitögat än att säga att hästen hade en dålig dag. Men antagligen mer sant. Och dessutom kanske lättare att påverka. Om du vill göra bättre nästa gång (fast det går inte så fort som man vill - jag ramlar hela tiden tillbaka till samma tråkiga fel, men jag jobbar på det...). Jag ska fortsätta försöka rida bättre och bättre, och jag ska vara glad för min snälla häst som så tålmodigt förlåter alla fel jag gör.
 
1 kommentar
Anna O

Man kanske kan få tillåta sig att säga ”vi”? Vi tappade fokus idag, vi fick inte riktigt till kommunikationen. Även om det bara är mig själv jag kan ändra på, förstås.

Svar: Frestande! Vi red för dåligt, vi blev för hårda i handen, vi satt snett i sadeln eller vi skumpade.... Tja. Jag blir sugen ;-) Vi hade tränat för lite eller vi var för dåligt förberedda - det kan man förstås säga. Fast det var inte heller hästens fel. Men nog är det bra om det inte beror på mig när det inte går så bra. Det är bra med dressyr - det kan vara domarens fel ;-)
Stuteri Kry