Storasyster

Över en natt blev Ina storasyster. Det är fascinerande att se hur stor hon, som är ett år och en vecka gammal, är jämfört med hennes nyfödda lillasyster. Och det är också intressant att se hur Finja tydligt gör klart för stackars Ina att hon får hålla sig på avstånd. Kroppsspråket är tufft, men hon fick aldrig någon spark - bara tydliga hot.
När jag på fredagskvällen såg att det var dags för Finja att föla, stängde jag in Finja i den närmaste delen av deras stora hage, och stängde bort de andra tre - Ina, Dimmalimm och Aska. Det var av bekvämlighet för mig - för att slippa gå alltför långt under nattliga kontrollrundor. Men det var också för att ge Finja ro från de andra. De stod hela natten nära staketet och väntade. Finja valde att föla ganska nära dem, men inte helt intill.
På förmiddagen öppnade jag igen. Jag låter bilderna tala om hur det var, och kanske ser man allra mest hur mycket en unghäst växer det första året.
 
 
 
0 kommentarer