Sista tävlingen

Sista gången har ofta en sorglig klang. Igår gjorde Desolett och jag antagligen vår allra sista tävling tillsammans. Och det blev en fin avslutning, där vi inte alls blev sist, utan först. Vi åkte hem som klubbmästare i bruksridning hos Tranås kusksällskap.
 
Det har vi varit förr. Fast det är några år sedan, för sedan har KM krockat med fjordhelgen med hingstpremiering och riksutställning. Då har mitt val varit lätt. Men nu var det inte samma helg, och jag tänkte att det kunde vara en fin avslutning med en tävling nära hemma och i den gren vi tävlat ända upp på SM i. 
 
Desolett har inte ridits mycket alls de senaste veckorna. Jag har inte hunnit. Men hon har verkat hyfsat fräsch igen och jag tänkte att hon kunde klara en start i bruksridning. Det är ju inte så fysiskt ansträngande. Tiden med dressyr och WE är förbi, tror jag. Där var sista tävlingen avklarad innan jag förstått att det var så. Hon verkade också tycka det var kul att få vara med och skyndade in i transporten.
 
På tävlingen fick hon beröm för att vara snäll och fin. Banan gick bra. Några få tramp i en trång ryggning i vinkel och något även i trångt utrymme, men annars var det 0 på de flesta moment. Domaren skrev: "Lugn trygg häst, liksom ryttaren. Mjuka händer, bra sits. Snyggt ekipage:"
 
Det var KM för Tranås kusksällskap och samtidigt KM för Östergötlands brukshästklubb - trevligt med samarrangemang. Jag trodde Maria Pettersson på Elton skulle slå mig i totalen, men Desoletts poäng räckte till seger. Och Maria tog hem segern för brukshästklubben. Så fjordhäst i topp för båda! Kul! Vi hade fel på samma hinder, men Desolett och jag klarade oss med lite färre denna gång. 
 
Även i körningen var det en fjordhäst i topp för östgötarna, då Love med Tomas Eriksson vann totalt. Totaltvåan Göran Karlsson med sitt ardennersto med föl vann KM för Tranås kusksällskap. Ardenner, nordsvensk, fjord och shetland fanns i startfältet denna gång. 
 
Det var tre ponnyekipage (shetland) i brukskörning ponnyklass, med duktiga unga tjejer på kuskbocken. Kul att se! Jag blev också imponerad av dessa kuskar som på prisutdelningen valde saker åt sin ponny: vattenhink och saltsten till exempel. Jag valde en snygg skärbräda - får väl skära morötter på den för att inte vara sämre.
 
Tack alla för en trevlig dag i skönt väder! Det var kul att vi kunde vara med, och det blev en fin avslutning på Desoletts tävlingskarriär. Nu blir det promenadridning, kanske lite körning och förhoppningsvis några föl som blir hennes uppgifter. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 kommentar
Ellen - tävlingsryttare

Bra jobbat! Grattis! Och mycket fina bilder som vanligt.

Svar: Tack!En del av bilderna (dem på mig) hjälpte Peppe mig med och resten tog jag. Han är inte riktigt vän med kameran, så ibland var mycket grus och inget huvud på ryttaren :-) men en sådan fick komma med ändå, för jag tyckte den var fin.
Stuteri Kry