Två Elit-rosetter

 
Jag åkte hem från Grevagården med två blågula Elit-rosetter. En till Furubäcks Io. En till Ismo Kry.

Avel är ingen tillfällighet. Detta är två hingstar med en gedigen härstamning. Ios mamma Inella är Ismos farmor. Och Ismos far Furubäcks Inter är också son till Inella. Inter har Elit sedan länge. Det har Inella med. Ismos mor Ljosefin har Superelit. Också hon var ett fantastiskt sto som satt spår. Ios far Botvid är också han Elit-premierad.

Både Ismo och Io är döda. Ismo är född hos mig och han var i min ägo tills jag sålde honom till Pia i Danmark. Han var utlånad för avel från mig i två säsonger. En säsong i Skåne och en på Gotland. Annars var han hemma hos oss. Det var inget lätt beslut att sälja, men jag kände att med småbarn hade jag inte tid att ta vara på hans potential.

 
Hos Pia blev han hennes livs häst, säger hon. Han var älskad och det var inte svårt att älska denna genomsnälla hingst. Och han fick det bra - det var fint att komma och hälsa på honom. Två gånger hälsade han på i Sverige. De var med och tävlade ända upp till Nordiska mästerskap i dressyr i Vaggeryd, och han var här och fick sitt A med Pia. I Danmark han vann en löshoppningstävling där han klarade 150 cm. Innan han såldes hade han tagit prestationsmedalj i silver i hoppning. Han hade lätt klarat guldet också. 

Ismo fick 47 föl i Sverige (och en del i Danmark). En hel del av dem har gjort bra ifrån sig. Alla visade treåringar (100%!) bedömdes i klass I och 40 % fick diplom.  Han lämnade två godkända söner: Anar Frö och Magne. Magne har vunnit fjord-SM i dressyr. Dottern Trine har vunnit fjord-SM i hoppning. Både Trine och valacken Brunte har tagit poäng på tävling i hoppning.

Vi hade frågat Pia om hon kunde komma och hämta Ismos rosett. Det kunde hon tyvärr inte. Hon bad mig och Ella ta emot den. Vi delar glädjen och stoltheten med Pia. Bilden överst visar Ismo när han godkändes som årgångsetta 1999, och bilden med Pia och uppställningsbilden (med Julia) visar honom när han fick sitt A i Vetlanda för 10 år sedan. Så det verkar hända stora saker vart tionde år, till och med efter hans död.

När det gäller Io så var jag hans sista ägare. Vi blev tyvärr tvungna att avliva honom tidigare än jag hade hoppats. En gammal skada gjorde sig påmind. Vi fick hans båda sista döttrar, Ina och Iska som nu är ett år. Efter mycken vånda sålde jag båda och det ska bli spännande att följa dem.

 
Io har fått 50 föl. Av dem är tio diplomston (55 %) och 83 % är i klass I av treårsdöttrar. Han har lämnat de godkända sönerna Findus, Furubäcks Sarik och Stolplyckans Topaz. Valackerna Lucidor och Joker har båda medalj från fjord-SM, Lucidor i dressyr och Joker i bruksridning. Joker har också placering på bruks-SM, och Lucidor har tagit poäng i dressyr.

Även om jag var Ios sista ägare så har jag väldigt liten del i hans framgång och resultat. En stor del av livet har han ägts av Mia Ewerskog, och han har under den tiden också själv gjort fina resultat på fjord-SM i dressyr och bruksridning. Och förstås ska också hans uppfödare äras. Jag frågade båda om de kunde komma och ta emot rosetten. Ingen av dem kunde.

Så därför åkte jag hem med två Elit-rosetter för två fantastiska hingstar som jag ägt i början respektive slutet av livet. Att de fick denna högsta utmärkelse beror förstås på att de var riktigt bra. Men det spelar också stor roll att så många tagit så väl hand om deras avkommor och presenterat dem så fint. Tack för det!

0 kommentarer