För många klipper...

Jag fick nyligen ett tips om en artikel av min vän Anna. Hon är forskare inom etologi, och har flera gånger tipsat mig om intressant läsning. Tack för denna, Anna!
 
Den här artikeln är lång och på engelska. Men jag tycker att du gärna får skumma igenom den för att få veta lite mer om vad forskningen säger om att klippa hästen. Många är ju redan nu i augusti redo med saxen, när hästarna så smått börjar jobba på sin vinterpäls.
 
Jag klipper aldrig så tidigt, och jag helklipper så gott som aldrig. Jag tycker att den naturliga pälsen har så många bra funktioner, som man ska vara rädd om. Samtidigt ska man förstås vara medveten om olika behov för olika hästar och under olika förutsättningar. Det tas också upp i texten.
 
I slutsatserna konstaterar artikelförfattarna att för många hästägare klipper sina hästar: However, too many horse owners clip their horses, which often necessitates the use of rugs on a regular basis. More knowledge is needed on how to manage sport horses in winter.

Our hope is that a deeper understanding of thermoregulation mechanisms in horses will lead to better management and improved horse welfare."

Vill du läsa hela så har fram till 22 augusti på dig, och här finns den:

https://www.applied-ethology.org/C_M_Mejdell_et_al_Horse_thermoregulation.html

 

 
1 kommentar
Anonym

Helklipper alltid skulle väl varit aldrig

Svar: Helt rätt. Har ändrat nu. 😊
Stuteri Kry