Inga föl mera

Så är vi en bit in på 2020 och jag har inga föl.... För plötsligt blev mina två föl ettåringar. Ja, de fyller ju inte förrän i maj, men nu är de ettåringar i nästan ett år framåt. Så inga föl har jag, förrän förhoppningsvis i maj igen, då vi hoppas två nya godingar.
 
Och visst börjar Brimi och Brusali vara stora och duktiga. De blir mer och mer självständiga, och spankulerar ofta omkring i hagen bara de två medan alla vuxna hänger i ligghallen. Ofattbart mycket har de vuxit, och alla grundvaccinationer är fixade. Nu är de vaccinerade mot stelkramp, influensa och botulism. Nästa gång är planerad till maj ungefär, och då blir det influensasprutan igen. Det lär inte bekymra dem nämnvärt. 
 
På jullovet har de fått träna på en del saker som ettåringar ska kunna. Vi har förstås haft dem inne i boxen och lyft hovar. Och tränat på att leda lite hit och dit. Första turen till ridbanan var spännande - tur att syrran var med, sa särskilt Brimi. Brusali är nyfiken på världen och tog täten.
Redan andra gången visade de tydligt att nu kunde de detta. Världsvant kunde de stå stilla och bli kliade och höra hur duktiga de var. Ledas hit och dit gick lätt. Fast Brimi bjöd på ett pip och hade nog tänkt testa någon capriole eller så på vägen tillbaka om jag inte sagt att det var överkurs.... Gången innan testade hon ett par små levader, men jag har sagt att hon är inte anställd på Spanska ridskolan, så hon kan träna annat. Jag tror hon kan acceptera förslaget.
 
Lastning är lätt numera. Särskilt Brusali bara springer in. Även från fronturlastningen om man ber om det. Brimi fixar det bra med. Inte med samma fart, men hon går in ett steg i taget utan hjälp, och står fint på rätt plats sedan.
 
Och de vill träna mer. Så gärna att jag får vara sträng vid grinden. Inga bonusbarn med på turen idag, tack! Lite komiskt är det att det oftast är Aska och Brimi som står där och hoppas. Känns bra att det föl som jag valt att behålla trivs så bra ihop med Aska. Det är faktiskt så att man mycket oftare ser Brimi ihop med Aska än Brusali med Aska. Det tycker jag lovar gott för framtiden.
 
2 kommentarer
Sanne

Så kul med ung hästar. Fina fjordingar du har. Valde själv att satsa på hund :)

Svar: Tack! Det är kul med unghästar. Och hundar är ju också charmiga :-)
Stuteri Kry

Anna O

Jo, det syns ju på den nedersta bilden att det inte finns många strån at plocka som inte är halm...


Svar: Den visar i och för sig delen närmast lighhallen där vi har lagt markväv och grusat ;-) Men även i resten av hagen är det dåligt med gräs. Vi har inte så genomsläpplig jord att det går att ha dem på stora betena året runt, och det har kanske räddat skörden dessa torrsomrar, för de håller fukt då med, men det gör att vi inte kan erbjuda bete vintertid. Det är förstås en väldigt bra sysselsättning om man har möjligheten. Om du undrar hur jag räknade igår så tänkte jag att fölen får räknas som en ihop vad gäller grovfoder, så blir snittet rimligt. De är sex individer i hagen :-)
Stuteri Kry