Svesong 10: En restresa

 
Julmaten åker ut och in i många dagar, och man hittar lite av varje i kylen vid denna tid. Till slut är alla trötta på både julmat och rester, men kasta mat känns inte bra varken för ekonomi eller miljön. Att kunna trolla med resterna och göra om något gammalt och trist är ofta inte så svårt - speciellt inte nu när det finns en hel del gott att utgå ifrån.
 
Vad du har i ditt kylskåp vet ju jag förstås inte, men jag tänkte att om jag delar med mig av vad jag fixade av några av våra rester för några dagar sedan så kanske du får inspiration.
 
I kylen hittade jag: ungefär två liter kokt spaghetti (den blev över när jag gjorde köttbullar till jul, och köttbullarna gick åt, men pastan blev kvar), några skivor kallrökt lax, en snutt cheddarost (Kvibilles goda) och en bit mögelost som det var dags att göra slut på.
 
Jag bättrade på med några nya saker och tog ett par klyftor vitlök och en bunt svartkål. Jag satte på ugnen på 200 grader, smorde en form och hackade vitlök och svartkål. Sedan fräste jag det helt kort i en stekpanna med lite smör och slog på några dl vispgrädde (3-4 dl), och lät det puttra lite medan jag hackade spaghettin i kortare bitar (makaroner hade varit enklare...), rev cheddarosten och skar mögelosten i småbitar. Jag lade hälften av pastan i botten av formen och fyllde sedan på med mögelost och svartkålssåsen, innan jag lade i resten av pastan och så riven ost överst.
 
In i ugnen 20-25 minuter, medan jag rotade fram resterna av rödkålssalladen ur kylskåpets inre, och vips hade vi en riktigt god lunch! Svesong för mat i säsong och med prima råvaror som det vore synd att förlora. Mums!
 
 
 
0 kommentarer