Skitig och lycklig, eller ovårdad?

Det känns ofta bättre att göra något än att låta bli. Och det är lättare att visa att man bryr sig om sin häst om man köper en massa prylar åt den än låter bli.
Och så klart ska vi göra en massa för att våra hästar ska ha det bra. Men gör vi rätt saker? Gör vi det som spelar roll för hästarnas välfärd och välbefinnande? Vet vi vad de behöver, och vet vi ens tillräckligt om vad naturen har rustat dem med?
 
Jag tänker på hur fler och fler hästar har täcken. Mer och mer tid och fler och fler täcken. Vintertäcke och regntäcke, stalltäcke och transporttäcke, skritt-täcke och ländtäcke, flugtäcke och insektstäcke och....
Behövs alla dessa täcken, och är de verkligen bra? Eller behöver så många hästar så många täcken?
 
Jag tror inte det. Jag vet att naturen har rustat hästarna med en päls som klarar mycket mer än vad hästarnas ägare ofta tror. Om man låter bli att klippa den hela tiden och hela hästen förstås....
 
Den naturliga pälsen har en massa funktioner som vi skulle behöva lära ut mer om. Jag tänker på hur håren ligger (om de får vara oklippta) så att regnet rinner av på bästa sätt, och med hjälp av virvlarnas placering (den naturliga placeringen av virvlar är ingen slump) ser till att hästen håller sig torr in på skinnet. Väldigt länge, faktiskt.
 
Det är förresten inte skadligt att svettas lite. En del verkar tro att en häst måste klippas så fort den svettas lite ett träningspass. Det gör ju vi med. En riktigt tjock lurvpäls kan behöva få lite luftningshål vintertid, för att hästen ska orka. Väldigt få behöver helklippas för att uppnå detta. Lite mer om det finns här: https://stuterikry.blogg.se/2018/october/har-du-koll-pa-produktbeskrivningen.html
 
Och sommartid tycker jag inte att de ska klippas alls. Om de är friska och normala förstås. En normal sommarpäls är bra inte bara mot nederbörd - den hjälper också till mot flugor.
Insektstäcken kan vara motiverat för de hästar som har knottallergi. Då kan de göra skillnad. Annars finns det bättre åtgärder. Som att lägga pengarna på att ordna det bra i hagen. Kanske ett skjul för skugga och insekter. Det ger inte skav heller.
 
En del nöjer sig inte med täcken. Det ska visst vara boots och senskydd också. Igen tänker jag att undantagen verkar börja bli norm. Utan att tillräckligt många reflekterar över riskerna. Risker med skav och risker med överhettning av senor. De är ju gjorda för bara ben.
Och jag tror att hästar gillar att få vara lite smutsiga ibland. Få gnugga in sig med jord och känna att det är sommar. Det kan vi väl unna dem? Jag förstår om du tar fram regntäcket när det är höst och bedrövligt, men kom då ihåg att det mest är för din skull - för att slippa borsta så mycket.
 
Att bli borstad och ordentligt genomgnuggad är förresten en lyx som du väl kan unna din häst? Jag tror att det är dags att påminna oss alla om vad det är som hästar vill ha. På deras önskelista står det inte täcken, boots och senskydd, inte ens i snygga färger och av dyra märken.
Nej, nästan alla hästar vill ha en hästvän att klia och klias av, en stor hage att beta och leka i, och där det finns skydd mot sol och insekter, och en skön plats att vila. Så du kan göra massor för din häst, men fundera gärna på om du valt samma saker. Och kom ihåg att din häst inte har samma åsikter som du om vad som är viktigt i livet, eller ens om vad som är bra väder.
Här finns mer om välfärd för hästar: https://stuterikry.blogg.se/2020/june/en-hast-ar-en-hast.html
3 kommentarer
Kaffe och Regn

Fina bilder! 😊

Svar: Tack!
Stuteri Kry

Birgit Nibler

Hej!
Det är jätte fint skriven. Jag håller med. Men varför har just dina hästar klippta mån? Jag vet, det är rasstandard för fjordhästar. Men varför? De är hästar de också, och månen skyddar mot insekter och regn.

Svar: Svaret är nog sonen säger att det är rasstandard. Och jag tycker dessutom att det är betydligt mer praktiskt när man ska rida. Det viktigaste skyddet är, som jag ser det, en rejäl lugg och lång svans, och det har de. De behöver nästan aldrig huva, som vårt varmblod, där inte ens en lång lugg är tjock nog för att räcka. På halsen är jag mer tveksam om värdet av manen är så stort som skydd. Tänker också att vilda hästdjur, som zebror och även mongoliska vildhästar, inte har lång man, utan mer som fjordingarna. Kanske är den rikliga tagelväxten en följd av mänskligt urval och avel?
Stuteri Kry

Jennie

Jättefina fjordingar

Svar: Tack!
Stuteri Kry