Stor efterfrågan!

 
Det är ingen tvekan om att det är stor efterfrågan på fjordhästar nu. Roligt, tycker jag! Fast jag kan förstå att en del av de som söker kan känna sig frustrerade, och tycker att det är svårt att hitta.
 
Men det kommer ut bra hästar på marknaden, och det är så roligt när de hittar ett nytt bra hem, som passar dem. Den köpare som verkligen vill söka hittar nog oftast sin drömhäst, förr eller senare.
 
Jag har redan fått årets båda föl tingade av köpare som lagt handpenning. Ygne blev såld redan innan jag hann skriva en annons. Jag fick en fråga av en familj som följt oss på bloggen en tid, och nu var det dags för dem att hitta en ny fjordhäst. Jag vet att de längtar efter honom redan, och jag vet att de har valt ett föl med massor av potential som jag tror ska passa dem.
Det är Ygne på bilden nedan och på sista bilden med syrran Brimi, och de andra är Fägre.
 
Fägre hann jag skriva en annons till. Jag lade ut den på min hemsida och i en Facebookgrupp för fjordhästar i Norden. Annonsen fick en massa gilla, och efter någon vecka drygt kom en fråga. Det visade sig att den här hästköparen hade tagit reda på det mesta om stammen och dess meriter redan innan kontakt - det är förstås jätteklokt att göra så. Hon hade också sett både morfar och farfar live, och ville gärna föra deras linjer till Finland, där det kan behövas hingstar med annan stam än de redan har där för att föra aveln framåt.
 
Så Fägre är nu tingad som hingstämne och/eller dressyrhäst till Finland. Det känns bra, och jag tror att även han har kommit till ett hem som söker det som jag tror att han kan leverera på ett bra sätt. Han blir finare och trevligare för varje dag, så det är nog tur han är tingad...
 
Båda fölen ska stanna här tills de är ungefär åtta månader. För att ny forskning visar att det gör positiv skillnad, och för att jag vill ge dem en så bra start som möjligt. Jag vill ju att det ska bli bra för både hästarna och deras nya ägare.
 
Det betyder att nu har jag inga hästar alls till salu. Så snabbt har jag väl aldrig sålt två hingstföl. Visserligen två fina och lovande föl med prima stam, men ändå - det säger lite om suget efter fjordhästar just nu.
 
Nästa år hoppas jag få två föl. Finjas är redan preliminärt tingad om det blir ett sto. Det kan vi ju hoppas att det blir, men som vanligt viktigast med friska, fina föl. Och ja, jag säljer riktigt bra hästar med - det går inte spara alla man tycker är fina, inte om man vill fortsätta avla i alla fall. 
 
Och till sist för dig som letar: var aktiv, och ta kontakter spontant, men få inte panik. Kolla upp att du köper det som du tror, och inte tomma löften, men när du har hittat drömhästen: ta chansen! Lycka till!
 
1 kommentar
Moa

Vad roligt att höra att Fägre är på väg hit till Finland. Han kan bli ett bra tillskott i aveln om han når ända fram :)

Svar: Tack! Vi får hoppas det. Det är förstås mycket som ska gå i lås, men blir spännande att följa.
Stuteri Kry