Ser han något?

"Får jag ta en bild?" sa överdomaren när Ella och Hangvar tävlade dressyr. "Jag undrar om han ser något med den luggen. Vi behöver diskutera det." Sedan fick Ella inte veta mer. Hon hade ridit sina två starter och fick ingen mer återkoppling än så. Stod kvar med frågorna.
 
Jag undrar också. Vad sjutton var nu detta? Det finns inget krav i reglerna om att knoppa (även om en del tror det), och det var ju tydligen inte heller det frågan gällde. Inte om det var fult, snyggt eller regelbrott, utan om hästen kunde se.
 
Jag skulle faktiskt tro det. Han klarar sig alldeles utmärkt i hagen, han springer inte på staket eller snubblar över något. Kanske är det en bra idé att fläta upp luggen vid hoppning, för då kan det vara dumt att chansa att få luggen att skymma sikten en kort stund. Men i dressyr, innanför staket på en slät bana?
 
Han ser förresten nästan mer än han skulle behöva... När fokus i ryggningen på kortsidan mot collectingring hamnar mer på hästen i collectingring (som dessutom var en fjordhäst, och det såg han helt klart) än på ryttaren så är redan det ett tecken på bra syn.
 
Ju mer jag tänker på det ju mer undrar jag vad personen var ute efter. Jag tror tyvärr att det finns betydligt värre djurskyddsproblem att fundera på för en överdomare. Jag har sett mer än nog av hård ridning, hårt spända nosgrimmor, sår i munnen och skador av sporrar på dressyrtävling.
 
Och kanske ska vi också börja prata om de hästar som faktiskt inte ser som de ska. En hel del av dem har en färg som också medför risk för syndefekter. Nu är väl silverfärgade islandshästar inte de vanligaste på dressyrbanan, men det kan nog finnas en och annan tigrerad (med risk för nattblindhet). Och jag är rädd att silverfärgade hästar kan bli moderna även som dressyrhästar, då inte minst de silversvarta kan vara otroligt spektakulära. Tyvärr glömmer en del bort baksidan med ögonsjukdomen som man nu vet drabbar även heterozygoterna och inte bara de homozygota.
 
En rejäl lugg är inget djurskyddsproblem. Snarare en tillgång som skyddar mot både flugor och dåligt väder. Jag vet att när det har regnat var Haldol inte alls bekväm med knoppad lugg (som han ofta hade) - jobbigt att trava mot regnet då.
 
Så jag undrar hur det gick med bilden och med diskussionen. Jag hoppas att dressyren fokuserar på viktigare frågor än så. Det är dags att välkomna även andra hästar än de som är stöpta i den klassiska formen, så länge de rids väl och mår bra.
 
2 kommentarer
Katarina

Jag trodde det skulle handla om en enögd häst när jag läste rubriken - för visst finns det någon med ett öga i er 'krets'? Någon gammal uppfödning? :) Ibland hör jag talas om helt blinda hästar och funderar alltid på hur man säkerställer välfärden för dem..

Svar: Ja, en av mina uppfödningar förlorade ett öga. Han fungerar hur bra som helst, och till och med hoppar bra. Helt blinda hästar anser jag inte man bör behålla. De kan ju inte läsa signaler mm.
Stuteri Kry

Anna O

Det är ju en ovanligt riklig pannlugg som är ovan för den som mest har att göra med varmblodiga hästar, så jag kan förstå att man spontant inledningsvis kan undra. Fast annars håller jag förstås precis med dig. Man accepterar ju skygglappar i körning och flughuva till och med i hoppning (väl?), och jag har verkligen svårt att tänka mig att detta som naturen utrustat hästen med skulle skymma sikten mer.

Men allra mest fick det här mig att fundera "Och jag är rädd att silverfärgade hästar kan bli moderna även som dressyrhästar, då inte minst de silversvarta kan vara otroligt spektakulära." Jag vet att jag är gammaldags men jag kan inte låta bli att bli bedrövad över att hur spektakulär en häst är ska räknas i dressyrsport, annat än som ren bonus. Alltså, om Hangvar och Haldol tävlade mot varandra och de båda gick i samma fina form så fattar jag att Hangvar skulle knipa extra poäng för sin utstrålnings skull - men det ska ju vara formen och utförandet av momenten som det ska hänga på!! (Jag fick en nästan existentiell insikt där, fattar nu hur det som är så viktigt för mig, att innan det handlar om att det ska se bra ut måste man ha sett till att det ÄR bra, är något jag har med mig sedan väldigt långt tillbaka, och inte minst från ridning och erfarenhet med hästar).

Svar: Mm, tål att funderas på. Allt är inte bra i sporten även om grundtanken varit god...
Stuteri Kry