En annan lastbil

Efter stor beslutsvånda sålde jag till slut min pickup, en L200 Mitsubishi, som var prydd med Kry-loggan och som varit en så bra bil på många sätt. Inte minst som dragbil till tävling har den varit super. Den har kunnat fyllas med utrustning eller hö, och den har fraktat möbler och en massa annat. Stadig med fyrhjulsdrift och bra frigång har den tagit oss fram i många väder.
 
Men vi använde den allt mindre. Jag hade börjat köra släpet med passaten istället. Inte lika rymlig att packa i, men det fanns allt färre skäl att köra med den. Jag ställde av den för snart ett år sedan, och kände efter om vi klarade oss. Det gjorde vi, så nu är den såld.
Och den har redan fått en annan lätt lastbil som sin efterträdare. Efter att ha grunnat på saken en tid har jag köpt en lätt lastbil, en begagnad Renault master. Det finns plats för två hästar, men max 1050 kg, så det blir nog i allmänhet en som ska åka där. Den har dragkrok och jag har E-körkort så jag kan koppla på släpet och ta med en till.
Fast det är väl nästa fråga. Om jag verkligen har så stort behov av det att jag ska ha kvar mitt Umesläp... Ett ljust och rymligt släp med fronturlastning är det. Vi ska hinna vänja oss vid bilen först i alla fall. Jag tänker att vi lastar några gånger hemma innan vi far iväg med den, så att det känns bra.
Jag hoppas att det ska kännas smidigt att resa med bilen, och jag tror det. Lite enklare att fixa med allt, speciellt om man åker ensam, som jag får göra allt oftare. Tre sittplatser finns, och det räcker för oss. Jag gillar också att sitta högre och se bra från förarplats. Får återkomma med fler tankar senare. Spännande med nya erfarenheter!
 
1 kommentar
Anna O

Klart snyggare tycker jag! Utanpå och inuti.

Lastbil ska ju vara bekvämare för hästen att åka i än släp, så det blir spännande att se om ni märker någon skillnad för de hästar som varit mer tveksamma till transport!

Svar: Tack! Jag tror det är bättre att åka baklänges för en häst, och bättre stötdämpning. Vi får se vad de säger.
Stuteri Kry