Ett år med onlinedressyr!

Snart har det gått ett år sedan Aska och jag debuterade i onlinedressyr. Vi red Dressyrgårdens påskdressyr, utklädda till Gullefjun och påskhare. Utklädningen var det väl inte mycket med, men konceptet gav mersmak, så sedan har vi hängt i ett helt år! Idag är det första april, men också skärtorsdagen, så vi kör tema påskkärring istället för aprilskämt denna gång - det kan väl funka.
 
I fjol red vi på påskafton och skickade in på annandagen. Vädret var härligt varmt och jag red i en gul t-shirt. Programmet jag valde var WE lätt D, och det har vi ridit flera gånger sedan. Här finns bilder och tankar om den dagen och även en länk till filmen som jag skickade in: https://stuterikry.blogg.se/2020/april/debut-for-onlinedressyr.html
 
Nu är det påsk igen, och vi har strävat på ett helt år. Så flitiga har vi varit att vi kvalificerat oss för att få en stallplakett för god kontinuitet i online dressyr, fast vi missade det årets första träningstävlingar online. Och även om jag delvis kämpar med samma svagheter som då, så är det uppmuntrande att titta på den gamla filmen. Visst har det hänt en del sedan dess!
 
Och lite kul att se att en del av drömmarna slog in. Jag vann inte den digitala träningen den gången, men lite längre fram på säsongen var det jag som vann goodiebag med glittriga boots och en digital träning för Catrin. Den gav mersmak och tack vare detta har jag fortsätt träna digitalt både för Catrin och för min vanliga tränare Inger. De följer samma linje och kompletterar varandra bra.
 
I år valde jag att rida tidigt i perioden, eftersom vädret (som så ofta) hotade att bli sämre fram emot påsk. Jag har ridit många gånger nog i vattenpölar, så när banan var torr och fin, men väderprognosen spådde regn och blåst, så skyndade jag mig på fredagen efter jobbet och fick plockat ihop en utklädning. Och nog blev banan rejält vattnad under helgen sedan. Därefter blev det bättre, men då hade Aska tappat en sko (händer typ aldrig), så jag var glad att vara färdig!
 
Gul t-shirt var för kallt, och gul täckjacka för varmt, så det fick bli en påskgumma, som vimsade runt på banan i jakt på sin kvast för att kunna resa till Blåkulla. De fina öronen som haren hade i fjol gick inte på nya tränset, så det fick bli en annan variant. Banan hade jag harvat och satt upp kvällen innan, och numera har jag ju bokstäver också (så visst har det hänt saker på ett år).
 
Jag valde lätt C:2 i år, och det kändes helt oöverstigligt för ett år sedan. Nu var jag inte ens bekymrad för galoppfattningarna - känns bra! Det var en massa saker som jag inte är nöjd med, men kanske kan man få extra poäng för äggformade volter såhär till påsk? Jag glömde det där med "fast startid" och stressade på lite, för mörkret föll och kvällsmaten väntade. Inte fick jag till den där härliga formen som vi haft bara ett par dagar tidigare på träning. Så jag funderade ett kort tag på att rida om under helgen.
 
Men sedan ändrade jag mig, och så red jag ut på lördagen i solen. På söndagen var det sjöar på banan igen, och blåsten piskade regn i ansiktet. Då var jag rätt nöjd med mitt val att rida program på fredagskvällen. Det finns ännu tid kvar ända fram till annandagen. Men jag har skickat in min film - den första ritten fick duga. https://youtu.be/6E7usFvwmbU Jag tänker att nu tar vi med oss det som var bra, och så kommer det snart nya onlinetävlingar. Vi ser fram emot att vara flitiga även detta år!
Jag hoppas ni alla får en fin påskhelg! Och vill ni haka på onlinedressyren så pågår den hela påsken! Och det är inte för sent att hinna nå upp till årets mål för kontinuitet även om du börjar nu, precis som jag gjorde i fjol. Leta upp något kul att spöka ut dig med och ha kul! Vi får se om vi hittar resultatet i Blåkulla. Glad påsk, alltså!
 
 
0 kommentarer