Nästa ryttare

På nyårsdagen tänkte jag rida Hassle för andra gången. I farstun mötte jag Unni och frågade om hon ville rida den här gången. Det ville hon, så vi gick ut tillsammans.
 
Vi gjorde i ordning Hassle, som mötte mig förväntansfull i hagen, och den här gången ledde Unni upp honom till ridbanan. Unni fick både borsta och leda honom dit samt ett varv där, så att han kände att han var med henne. Han sökte ändå kontakt med mig sedan, men lyssnade också fint på Unni.
Han är duktig på att stå stilla, och det uppskattar jag. Känns skönt och som en säkerhet. När han inte förstod vad Unni menade så stannade han också. Bra det, och mycket bättre än att de rusar iväg när det blir ett missförstånd.
Och han gillar att springa med. Efter några varv med skritt och halter, och styra lite hit och dit, smackade Unni fram honom i trav. Det gick fint.
 
När hon skulle sakta av råkade hon säga ptroo, och Hassle tvärnitade - lydig kille!
 
Så i nästa trav undvek hon det kommandot, och Hassle undrade om de inte kunde få springa lite till - det var ju kul detta! Men han saktade snällt in när hon bad honom lite tydligare.
Hon red inte så länge. Vi börjar med korta pass och vill få hästen att önska att det ska vara mera så här i början. Att ha roligt och att få lyckas är viktigt. Hittills har det gått jättebra, och han är så härlig!
 
 
 
3 kommentarer
Anna O

Ett fint par blev de också!

Det blir spännande att följa er utveckling. Det är väl inte så ofta man får möjlighet att se hur det är att utveckla ridningen på en häst som är väldigt väl inkörd men inte riden. De flesta sådana hästar förblir nog oridna?

Svar: Tack, ja visst är de fina! Kanske är så, men jag tror det är en stor fördel att han är körd jämfört med en åttaåring som inget gjort. Vi får hoppas på bra utveckling. Började ju fint i alla fall.
Stuteri Kry

Anna O

Jag tror alldeles säkert att det går bra, jag är nyfiken på själva processen! Det är ju stor skillnad mot en unghäst som dels är barnslig, dels ska lära sig hela idén om mänskliga hjälper från början. Hassle ska ju bara skaffa sig ett annat ordförråd i språket han redan kan.

Svar: Och så ska han lära känna oss. Kanske minst lika stor del. Men det är redan tydlig skillnad hur han tar kontakt och kommunicerar. Det är svårt att visa, men fint att uppleva.
Stuteri Kry

Jennie

Fin häst !!

Svar: Tack!
Stuteri Kry