Kan inte ersättas

Nej, ICA, svensk mjölk och yoghurt kan inte ersättas med finsk... Visst är det säkert duktiga bönder i Finland med.
Men om jag beställer svenska mjölkprodukter så vill jag ha svenska mjölkprodukter. För att jag är trygg med dem, och för att svensk mjölk bidrar till ett öppet och levande svenskt landskap. De är värda fin natur i Finland med, men det är liksom en annan sak.
Jag har klagat förr, när jag har online-handlat och fått ersättningsvaror. Då lovade de att det var ett misstag och att man inte ska få utländska mjölkprodukter i utbyte mot svenska. Men nu har det hänt igen.
Jag beställde yoghurt med sommarbär från Skånemejerier. En god yogurt med mycket bär (8%) och 2,4 % fett. Den var slut och jag fick istället Valios sommarbär, med istället 8 % socker, väldigt lite jordgubbar och smultron (sammanlagt 2 %) och bara 0,1 % fett. Den smakar faktiskt inte bra. Ingen här gillar den. Jag undviker att kasta mat, men risken finns att det går så med denna.
Jag förstår att det inte är lätt att veta vilka ersättningsvaror olika kunder blir nöjda med. Och jag vet att man kan kryssa i att man inte vill ha ersättningsvaror, på alla eller på vissa. Men jag kan tänka mig en annan yoghurt med samma fetthalt, från samma producent, men med annan smaksättning.
Men inte en från Finland, fast Finland har en helt OK djurhållning. För jag vill köpa bra mat och en levande landsbygd samtidigt. Arlas svenska eller Skånes (som har en del leverantörer häromkring med) eller något annat svenskt mejeri går bra. Norrmejeriers västerbottenost hoppas jag de aldrig skulle våga byta ut...
På ICAs hemsida skriver de "Välj svenskt!". Det låter ju bra, och jag läser "Mat som produceras i Sverige är bättre för klimatet, djuren, landsbygden och bönderna. Så välj svensk mat, både för den goda sakens och den goda smakens skull."
Bra, då är vi ju överens, typ. Gäller bara att börja leva det också, ICA. För den svenska landsbygden är ingen ersättningsvara. Vi måste vara rädda om den. NU!
 
 
 
 
 
0 kommentarer