Premiering på tre sätt

Redan innan juli månad är slut kan jag sätta check på att ha varit på sommarpremiering på tre sätt eller i minst tre olika roller. Jag har varit hästägare och uppvisare (på Vreta med Brimi och Brusali), domare (i Mellerud) och publik och uppfödare (i Svenljunga med Ina, och för den delen även på Vreta med Iska).
Härligt! Förra året blev det för ovanlighets skull ingen visad från oss, och att åka som publik fick man inte. Jag dömde dock i Färgelanda, så något blev det. Men detta känns bättre och roligare.
Och det är inte slut än! Jag ska inte visa mer, och om det blir fler turer som publik är nog tveksamt, för kalendern fyller på ändå. Men jag ska döma tre sommarpremieringar till.
Först är det Wången, som jag verkligen ser fram emot trots lång resa. En ära att få döma där, på ett traditionstyngt ställe. Nästan lika roligt som den gången jag fick döma russ på Lojsta hed. Då klev jag in som ersättare när ordinarie fick förhinder, och det var oförglömligt.
Att vara med redan på morgonen och driva ihop flocken, att gå i kedjan i den stora hagen och inte se en häst. Och sedan att få döma under helt speciella förhållanden, där några få travsteg var det man fick som grund för besluten. Kort uppvisningsring, med massor av publik, och helt otränade russ, som lever halvvilda alla andra dagar på året.
Wången är ju något annat, men också speciellt. Och i år är det ovanligt många anmälda, hela 58! Ungefär hälften är nordsvenskar, så passande där, och så roligt det ska bli! Dessutom många ungdomar som ska tävla visningsklass - härligt!
Sedan blir det Uppsala, som jag fick ta över som ersättare, och även det en ny plats för mig. Sist blir det Mellerud igen. Det är alldeles i slutet av säsongen, i slutet av september. Så sedan är det klart för i år.
Men som sagt; ännu har du chansen att åka och titta. Tider, platser och kataloger (med anmälda hästar, vägbeskrivning mm) hittar du på www.svehast.se
Idag delar jag bilder från Svenljunga i lördags. Då hade de sin treårspremiering - ett lite ovanligt trevligt upplägg, där bara treårsston och hingstar för sundhetskontroll visades. Övriga åldrar visades tidigare på samma plats, och då var jag inte där. Det blir inte så många bilder på fjordhästarna, för dem har jag ju redan delat: https://stuterikry.blogg.se/2021/july/uppfodarlycka.html
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer