Svaret på testet

 
Hoppas ni fick lite att klura på när jag frågade om gissningar på Brimis färgtest igår. Kul att några vågade gissa. Fler hade fel än rätt... Vad som är sannolikt och inte släpper jag för nu.
 
Svaret på hennes test är att hon är precis som sin syster Brusali, alltså AAEE. Ingen av de båda har alltså ärvt anlag för musblack färg (och det hade ju varit rätt stor chans för båda, mer än 50 % sannolikhet för var och en) eller rödblack (mindre chans).
 
Det spelar verkligen ingen roll. För mig är det hästens temperament, sundhet och kvalitet som räknas. Och jag gillar verkligen båda mina ungston och ser fram emot att jobba vidare med dem.
 
Brimi ska betäckas med Hassle Kry i vår. Om hon får ett föl är det igen 50% chans att det ärver anlag för musblack färg, och 50 % chans att inte. Men det är en senare fråga.
 
0 kommentarer