Gick inte bra alls...

Jag tyckte att jag hade grundat jättebra. Jag hade börjat med att låta Björke hälsa på Hassle i stallet några gånger. Sedan fick de bekanta sig i hagen. De lekte bra från början, och Hassle var en toppenbra lekfarbror till en busunge.
 
Jag förlängde tiden de gick ihop successivt. Björke lärde sig bra och kom nästan alltid och mötte, både när han skulle till Hassle och när han skulle tillbaka. Det var enkelt att byta hage. Tiden Björke var med Hassle förlängdes från någon timme till över nio under en dryg månad.
 
Det gick verkligen hur bra som helst. Så i lördags tänkte jag att det kunde vara dags för Björke att stanna över natt med Hassle. Efter en dag tillsammans fick Björke ett par timmar med Finja och de andra stona innan han fick återvända till Hassle.
De  hade fått massor av hösilage, deras box var välströad och vädret var bra. Ganska lugnt och så var det så gott som fullmåne, så det skulle inte bli helmörkt heller.
 
Allt verkade lugnt på kvällen, och de lekte ibland och mumsade ibland. Ungefär som på dagen alltså. Lugnt även i stonas hage.
 
Jag gick upp tidigt igår. Lite orolig var jag ju ändå, över hur det fungerat. Det var tyst och lugnt. Jag såg ingen i hingstarnas hage, trots att lampan på gaveln lämnats på. Jag undrade om de kanske vilade i halmen - det vore ju toppen.
 
Jag tog skottkärran med ensilage från stallet, lastad och klar som vanligt. När jag körde mot grinden kom Brusali och mötte - det gör hon ofta, så det var bara som vanligt. Jag tror hon kom från ligghallen, som hon brukar.
 
När jag lade ensilage i första baljan kom de andra travande, och jag såg att Björke travade bredvid Finja. Hmm. Han hade alltså rymt till mamma.
Sist i raden kom Hassle. Stilig och med krökt nacke kom han i finaste traven. Stona var inte glada, och de flaxade omkring hit och dit. Några började äta.
 
Jag lämnade kärran där den var, och hoppades kunna locka Hassle genom grinden som jag öppnade. Men han travade förbi.
Så jag högg grimman som jag för säkerhets skull hängt fram i stallet, och skyndade tillbaka till hagen.
 
Det tog nog inte en minut innan jag hade fått på honom grimman, och snabbt kommit ur hagen med Hassle. Vilken stjärna som i det läget låter sig fångas och utan prut följer med mig.
Han fick gå in i boxen i stallet, för jag anade att det fanns saker att göra med staketet. Han var väl inte precis nöjd med det, trots vatten och foder. Han skrek upprört till alla snygga ston som han fick lämna. Några bilder från morgonen finns inte - det var det inte tid till...
Jag gick tillbaka och delade ut foder, och kollade att alla såg OK ut. Det gjorde de, så jag gick in och tog min egen frukost och lät det ljusna innan jag tog mig an alla nersprungna staket. Då vilade alla i ligghallen, och Hassle var fortfarande rätt missnöjd i stallet. Förstås.
Det var som tur lätt att slå i stolparna, trots att det var snö, för marken under var helt mjuk. Jag kunde konstatera att Björke nog fått för stor mammalängtan och tryckt ner staketet. Nästa staket hade en skada av nedfallet träd, som jag dumt nog inte fixat (eftersom ingen gick vid det staketet) och sedan var nästa staket det mot stonas hage. Där hade de väl dansat tills staketet rasat och så var de tillsammans.
Det tog mig förmiddagen att laga staketet, men det gick rätt bra ändå. Om några veckor kommer jag få kolla om någon blivit dräktig. Åtminstone Finja verkade brunstig (och kanske bidrog till att Hassle också följde med hela vägen), och föl i januari vill jag nog inte ha. Men man kan varken kolla eller spruta direkt, så det är bara att komma ihåg och följa upp senare.
Tråkigast av allt var att jag på eftermiddagen upptäckte att Aska var halt. Hon såg bekymrad ut redan på morgonen, och jag trodde hon bara var trött och stressad. Men när vi travade upp med henne på vägen, efter att ha funderat hur det var, så såg vi att hon var halt bak. Ingen uppenbart eller yttre, och ganska lindrig hälta.
Denna veckas ridning ställer vi in, och så får vi hoppas att det bara är en sträckning under all kalabalik, och att den snart läker ut.
För att öka chansen till bra läkning fick lille gangstern (som härjade rätt bra med stona och särskilt Brusali) medan vi lagade staket återvända till Hassle redan före lunch. Trots att Hassle varit en stjärna som lät sig fångas utan grimma i vimset vågade jag inte chansa, utan både hingstarna fick ha grimma på igår. Så det har de på bilderna här.
På kvällen åkte de båda in i varsin box i stallet. Björke ska få träffa Finja i stallet morgon och kväll, och får sova i box på natten tills han är helt avvand. Sedan hoppas jag att han ska kunna stanna kvar där vi vill ha honom. Det passar bra att han går i hingsthage helt nu. Han är inte könsmogen, men vårkänslorna börjar bli tydliga, så skönare att han stökar runt med Hassle.
 
Ibland känns det motigt att få till det. Men det är väl bara att ta nya tag. Och det är väl helt naturligt med mamma längtan, och kanske att den är starkare på natten (eller att man ser staket dåligt då?). Han verkade väldigt inspirerad av äventyret, så det var bra att Hassle lekte mycket med honom efteråt och han blev rätt trött. Håll tummarna för att reviderade planen ska funka bättre!
 
0 kommentarer