Genrep på hingstsläpp

På söndag är det dags att släppa Hassle med en flock ston. Vi har två egna (Finja och Brimi), och så kommer det några besökande ston. Det ser vi fram emot!
Du är också välkommen att komma och titta. Anmäl dig gärna, så vi vet, då vi tänkte fika tillsammans när det är lugnt i hagen (https://stuterikry.blogg.se/2022/april/valkomna-pa-hingstslapp-den-15-maj.html ).
Igår blev det nästan som ett litet genrep. Jag fick hjälp av Ella att fixa det sista med staketen i sommarhagen, och sedan att släppa ut hästarna.
Hon gick först ut med Hassle till hans hage. Han dansade lite, men var som alltid oerhört snäll. Lite för tjock är han just nu, men det är egentligen mest bra. Jag tänker han kommer behöva det när han får ta hand om sin lilla flock. Lite som jag skrev förra året: https://stuterikry.blogg.se/2021/march/for-tjock.html Han kom hem väldigt lagom sedan.
Sedan tog vi stona två och två. Först Aska och Brusali, som inte hetsade upp sig så värst mycket, även om de galopperade runt en del. Det var nog lika mycket för sommarhagen som för hingsten i hagen mittemot.
 
Tid att ta bilder fanns inte, utan vi skyndade hem efter de båda andra som väntade otåligt. De var taggade, men skötte sig också bra. Några påminnelser till Brimi om att vänta på mig, och det godtog hon.
Vi släppte de båda också, och alla galopperade iväg så lyckliga. Hassle lite mindre nöjd när de kunde springa längre än hans hage räckte. Men han visade inga tecken på att gå igenom, utan galopperade sig varm i sin hage med långa, härliga språng. Vägvinnande och med fin rytm i galoppen! Och en härlig mekanik i trav!
Plötsligt kom Brusali och Brimi susande på vägen mellan hagarna. Vi insåg att ingen stängt den grinden - bara alla andra grindar. Hoppsan!
Ella rusade efter de båda för att vända dem. Jag skyndade upp till grinden för att stänga. Lagom som jag var framme kom de båda treåringarna i retur i samma fart. Lite efter, men inne i hage kom mammorna.
På något vis, och med ett tigervrål, lyckades jag växla in de båda unga i öppningen och fick de båda andra att vända inåt i hagen. Puh! Alla på rätt plats, och jag stängde kvickt.
Några lyckliga rundor till fick vi se, men sedan var det gräset som hägrade. De åt och åt...
Hassle hade blivit varm och rullade sig helsvart när regnet kom efter en stund. Han spanade på brudarna och verkade rätt nöjd med läget, trots allt.
 
Han blir antagligen ännu nöjdare på söndag när det ska flytta in ett helt gäng i hans hage. Och de får en fin kavaljer med så vackert huvud och fina rörelser, tänkte jag idag. Dessutom supersnäll - kanske viktigast av allt!
 
 
 
0 kommentarer